“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”

Juryvoorzitter Reuben Alexander in gesprek met Joeri Jansen, juryvoorzitter van de categorie Charity & Not for profit. 


Charity & Not for profit. Waarom vind jij dit zo’n fijne categorie om te jureren?
“Omdat het echt ergens over gaat en daardoor het werk vaak ook gemaakt is door mensen die intrinsiek zijn verbonden aan het grotere doel. Die urgentie en bevlogenheid voel je terug in het werk. Juist in een tijd van polarisatie en grote uitdagingen kan niet-commerciële communicatie zin geven, inspireren, in beweging brengen en daadwerkelijk verschil maken. Gelukkig zijn er steeds meer commerciële merken zich bewust van de maatschappelijke impact van hun communicatie en zie je ook daar positieve impact steeds meer onderdeel worden van hun purpose. Ik ben blij dat die inzendingen naast onze categorie een eigen podium krijgen in de categorie ‘Business for Good’. Daar duurzame positieve impact creëren is misschien wel de grootste uitdaging van onze generatie. Kijk maar naar het recente nieuws over Unilever waar een grootaandeelhouder in een open brief opriep om te stoppen met hun ‘obsessie met duurzaamheid’. Als die positieve impact onderdeel is van de strategische missie en visie en onze cases bewijzen dat consistent volhouden ook daadwerkelijk effect heeft, schrikken aandeelhouders niet van een tijdelijke dip in rendement."


In deze categorie zitten vaak ook inzendingen die of speciaal voor de prijzen gemaakt lijken of zo charity zijn dat ze bijvoorbeeld geen casefilm of lekkere omschrijving hebben en daardoor moeilijk te beoordelen zijn. Hoe gaan jullie daarmee om?
“De eerste lat van de jury is ‘jaloersmakend werk’. Met of zonder budget kan iets superjaloersmakend zijn. Een PR concept kan bijvoorbeeld voor heel veel zichtbaarheid en resultaat zorgen. Dus als die lat is gehaald sta je al met één been in de finale. Het gebeurt dan wel eens dat doelstellingen niet kwantificeerbaar zijn of dat er bijvoorbeeld geen nulmeting heeft plaatsgevonden. Het fijne is dat we met een jury van professionals bij elkaar zitten die heel goed kunnen inschatten of een bepaalde doelstelling wel of niet behaald is. Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven. Beter eerlijk over doelstelling en resultaat dan een ongeloofwaardig opgeblazen verhaal.”


Wat is jouw advies aan de inzenders bij het schrijven van de case?
“Zorg dat alle onderdelen van de case met elkaar in verband staan. De case moet van A tot Z maar ook van Z tot A kloppen. Lees hem dus van alle kanten en let goed op inconsistentie. Soms zie je dat men super enthousiast en trots is over een resultaat terwijl dat resultaat niet terugkomt in de doelstelling. In een goede case staat geen letter te veel. Vergeet niet dat sommige juryleden 40 cases beoordelen. Als de case dan volstaat met ruis en bijzaken helpt dat zeker niet mee. Een goed geschreven case moet je in één adem uit lezen.

Stuur ook niet elke banner of spreadsheets met resultaten in. Vang het verhaal of in een casefilm of in een presentatie visual met alle highlight van de case.”

Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right