Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.

Juryvoorzitter Rindert de Lange in gesprek met Susan Houben, juryvoorzitter van de categorie Fast Moving.

Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
Hmmm, lastige vraag... Ik ga voor een campagne in het feestdagen geweld, die heb ik nog ‘vers’ in het geheugen en kies voor de Staatsloterij met ‘wacht niet tot het geluk je overkomt’. Een eenvoudige storyline die je raakt, een nieuw verhaal vanuit een andere invalshoek voor een merk wat zich steeds opnieuw lijkt uit te vinden en de emotie van de consument weet te raken, gebaseerd op een inzicht wat iedereen herkent en direct aan het denken zet. De campagne is ook knap verlengd met ‘#oliebollenbezoek’, wat iedereen oproept meer aandacht te besteden aan de mensen om je heen." 

Ik moest laatst weer met een enorme glimlach denken aan de herintroductie van het pak zonder plastic dop van Campina. Als head of marketing bij SodaStream zal Sustainability hoog op jouw agenda staan. Hoe belangrijk is dit onderwerp in de beoordeling van het creatief werk in de categorie Fast Moving?
Klopt, duurzaamheid is voor mij persoonlijk echt een belangrijk thema. Eigenlijk wil ik mij niet meer verbinden aan een merk, waarbij ik de volgende vraag niet met ‘ja’ kan beantwoorden: ‘Verdient dit merk met zijn product of dienst een rol in het leven van mijn kinderen, of liever nog in het leven van de kinderen van mijn kinderen?” Daarnaast geloof ik dat de grote merken, zeker ook in FMCG, een verantwoordelijkheid te nemen hebben. Wij marketeers gaan er prat op dat we consumentengedrag kunnen beïnvloeden. Dan moeten die merken zich dus nu inzetten om consumenten een bewustere, duurzamere keuze te laten maken. Tegelijkertijd hoort een jury natuurlijk onafhankelijk en unbiased te zijn en beoordelen we bij Esprix creativiteit én effectiviteit. Of ik dan het product iets duurzaams vind bijdragen aan de wereld, doet dan niet ter zake.”

Eén van mijn favoriete campagnes in Fast Moving is de “You’re not yourself when you’re hungry” campagne van Snickers die al meer dan 10 jaar (!) loopt. Met name de koppeling tussen het inzicht en de product truth vind ik te gek. Zie je nog veel creatief werk voorbijkomen met een jaloersmakend goed inzicht of is alles al een keer gedaan?
“Jazeker, een steengoede klassieker die ‘hangry’ Snickers campagne! En zoals je al schetst in je vraag, is het succes gebaseerd op het breed herkenbare consumenten inzicht. Er is veel discussie over of er nog voldoende creativiteit en jaloersmakend werk is. Wat we allemaal merken is dat de tijdsgeest veranderd is, er is meer polarisatie, consumenten zijn kritischer en mondiger. Kleine foutjes worden uitvergroot, PR-risico’s zijn enorm. Ik denk dus niet zo zeer dat er minder creativiteit is, maar dat er in de bestuurskamer minder risico genomen wordt. Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.”

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right