"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."


Juryvoorzitter Marieke van Balen in gesprek met Gerben van Walt Meijer, juryvoorzitter Business to Consumer. 


Wat maakt jouw categorie zo leuk & interessant?
“In een woord : diversiteit. De categorie Business to Consumer omvat campagnes rondom diensten en producten gericht op consumenten. Kijkende ook naar de omschrijving dan is een ding zeker en dat is dat het een diverse categorie is. Elke jaar kun je weer een breed scala aan inzendingen verwachten. Vanuit verschillende branches wordt er ingezonden, wat het onderling vergelijken soms ook uitdagend maakt. Diversiteit is ook voor de jury van toepassing. Verschillende achtergronden versterken de meningen.” 


Welke case mag echt niet ontbreken dit jaar?
“Die ene jaloersmakende case uiteraard. Waar de eenvoud van af straalt. Zo simpel maar oh zo briljant. Uiteraard niet alleen op creatief vlak, maar ook juist op effectief. Voorgaande jaren hebben we binnen B2C al een aantal mooie inzendingen mogen beoordelen. Neem bv Zeeman maar ook Interpolis afgelopen jaar. Dit jaar hoop ik op inzendingen die meer inspelen op de huidige veranderende tijdsgeest / situatie waar we inzitten.”



Wat zou je als belangrijkste advies willen meegeven aan de juryleden?
“Maak duidelijke keuzes door kritisch de verschillende inzendingen te beoordelen. Wees hard in je beoordeling. Dit vormt een goede basis voor de discussies op de jurydag met als doel de inzendingen vanuit diverse perspectieven te kunnen bekijken en dus optimaal te kunnen beoordelen. Ik kijk uit naar de discussies op de jurydag!”   

Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right