"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"

Juryvoorzitter Levi Sars in gesprek met Annette Menheere, juryvoorzitter van de categorie Sales promotions & activations. 

Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
"Als laatste in rij voor dit vragenvuur en met zoveel bekroningen op zak betreft dat geen onbekende, maar wel zeer terechte winnaar: Zeeman won de Grand Prix in de categorie Sales promotions & activations! Trouw aan haar strategie bood Zeeman opnieuw een gewaagd antwoord op -in dit geval- de opgeblazen parfumwereld: Lucht. Penvast op de positionering, en een heerlijk idee dat met jaloersmakende perfectie is uitgewerkt én uitgerold. En dát is dus ook waarom het zo goed werkt: met alleen een goed idee ben je er niet. Als Coco adept’ herkende ik ook meteen de knipoog naar de serie ‘Inside Chanel’, een grapje voor de intimi. Lef en toewijding tot de laatste details, that pays of, love it!"

Welke ontwikkelingen zie jij binnen jouw categorie?
"Oeiiiiii, mag ik die een beetje tweaken? Ik ben namelijk zo razend hongerig naar duurzame ontwikkelingen die ik zo graag zou wíllen zien. Juist in onze categorie! 

Ik neem je even mee in een stukje ‘ongemakkelijke waarheid’: van oudsher zijn we met ons vak driftig bezig meer te verkopen, meer te consumeren, meer reizen, etc. Terwijl we daarmee inmiddels een dubieuze footprint achterlaten van 28% bijdrage aan de CO2-voetdruk per persoon (bron: Purpose Disruptor, 2022). We lezen erover, dragen een steentje bij, maar…. eerlijk is eerlijk dat is veelal nog niet écht indrukwekkend te noemen. Daarom een pleidooi om je geliefde trouwe klanten te horen en belonen, zij zijn inmiddels al een stuk verder in denken dan onze sector: 91% van de respondenten verlangt merken die positieve keuzes maken voor de planeet ‘…in everything they do’. 77% Van de respondenten gaven aan dat binnen 5 jaar, zij alleen nog merken willen kopen ‘who are practicing green & sustainable advertising’. We hebben het hier over een slordige 24.000 respondenten, do I need to say more?! [bron: Dentsu & Microsoft: the rise of sustainable media, 2022]. Tijd voor een nieuwe categorie?! Welnee, this is bigger than life: houd deuren en ramen vooral dicht voor deze boodschap en u plaatst uzelf binnen 5 jaar uit de markt. Dus buckle up en reken af met non-sustainable activaties, oeverloze premiums met mega-footprint die in een museum horen. Ook dát vraagt creativiteit, scherpte, ambitie én smart activatie & promotions. Vinted, energiebespaarders, groene en sociale diensten en ideas, maar óók het pluche onder de activatie winnaars nodig ik van hare uit: help ons te laten zien dat ook jullie commercieel én duurzaam denken tot geweldig creatieve én effectieve activaties leiden. En ik voel ‘m al aankomen: natuurlijk is níet iets kopen nog altijd duurzamer dan duurzaam kopen (lang leve de vintage opmars), maar dat gezegd hebbende is duurzaam alsnog 28% beter dan niet duurzaam."


Wat zijn voor jou persoonlijk de 3 kernwaarden voor jouw categorie?
"
Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt en zijn noblesse oblige, maar binnen onze categorie zijn de afgelopen twee jaar steevast de diepere discussies gevoerd rondom duurzaamheid en inclusiviteit. Dus ik ben een beetje hebberig. Hoewel ook ik niets heerlijker zou vinden dan niet óók nog eens rekening te moeten houden met duurzame keuzes in het creatieve proces en de totstandkoming van een campagne. Ik wil en kán ik daar niet langer van wegkijken. Daarnaast heb ik enorm veel geleerd van de inzichten en discussies die we ten aanzien van inclusiviteit hebben gevoerd. Dat zijn er dus 4 op een rij!"

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right