"De perfecte voedingsbodem voor lef."

Juryvoorzitter Joeri Jansen in gesprek met Nina de Ridder, juryvoorzitter van de categorie Durables.

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
“‘Je vertrouwde vriend’ van Volkswagen was mijn favoriet. Een klassieker, en hiermee doel ik niet op de auto in de campagne, maar op de campagne zelf. Het tijdloze thema betrouwbaarheid werd vertaald in een emotionele tv-commercial met een sterke plottwist. Echt heel goed gedaan. Een terechte winnaar. En ze kunnen ze er nog jaren mee vooruit, durable product, durable thema, durable concept. Maar jaloersmakend? Misschien, als ik een “klassieke” reclamemaker zou zijn. Ik word echt jaloers van ideeën die wat gedurfder zijn en verder gaan dan een goed gemaakte commercial.”

“Geen jaloezie, maar wel veel sympathie had ik voor Tonzon, de underdog onder de inzendingen. Daar werd ik stiekem echt blij van. Geen automerk, geen fiets, geen grote smartphonefabrikant, maar isolatiefolie.”

“Ik kan me dat helemaal voorstellen. Je staat als creatief ’s avonds onder de douche, de meest willekeurige gedachten komen voorbij. En dan, vanuit het niets, een virale tweet met opzichtige sluikreclame uit 2016. Alsof er een archieflade in je brein opengaat: “Hopelijk straks weer even trefzeker als de slimmer HR-Radiatorfolie van Tonzon”. Als je zo’n hersenspinsel de volgende ochtend niet bent vergeten en er een leuk concept van maakt, én je hebt een klant die het aandurft met een idee te werken dat ontstaan is vanuit internetcultuur, dan kan ik dat alleen maar waarderen. Het was niet genoeg voor een Esprix om meerdere redenen, maar ik juich het toe dat er meer gedurfd wordt, zelfs met isolatiefolie.”


Automerken lijken de hofleveranciers van de Durables categorie. Vorig jaar wonnen Porsche en VW brons en jaren daarvoor oa Skôda, Renault, Toyota en Opel. Hoe divers zijn de inzendingen in de Durables categorie? Welke merken zou je graag als inzender aan de lijst toevoegen? 
“Inderdaad, het kan veel diverser. Je gaat je bijna afvragen of de definitie van de Durables-categorie wel goed begrepen wordt. ‘Consumptiegoederen die veel worden gebruikt en minimaal 3 jaar meegaan’, en daar valt heel veel onder. Van elektrische tandenborstels tot matrassen en zelfs speelgoed. Merken als Auping en VanMoof hebben de afgelopen jaren creatief spannende ideeën met mooie resultaten ingezonden. Ik hoop dat we dit jaar nog een paar “Tonzons” zien: kleinere merken die atypisch zijn voor de grote awards, maar wel met een super creatief én effectief idee komen.”

Samsung won in 2019 Zilver in jullie categorie en zelfs Goud in experimental met Smartsuit. In het juryrapport werd gesproken van veel lef. Is het ontbreken van lef misschien de reden dat we sindsdien alleen brons hebben gegund? 
“Je slaat de spijker op zijn kop. Porsche en Volkswagen waren beiden gefundeerd met zeer rijke inzichten. De perfecte voedingsbodem voor lef. Toch bleven de campagnes wat aan de veilige kant qua mediagebruik, executie en innovatie. Ik hoop dit jaar op meer inzendingen zoals de Miele Powerwash, de Snelwegsprookjes of het Samsung Smartsuit. En daarvoor hoef je geen enorme multinational te zijn. Je moet het aandurven om buiten de standaard middelenmix te denken, in te spelen op wat er leeft binnen (online) communities, voor een bijzondere executie te kiezen, of zelfs je product te innoveren. Laten we minder compromissen sluiten, minder op safe spelen, minder blindstaren op de theoretische kant van reclame, want dat maakt het werk en het resultaat vlak. En we willen precies het tegenovergestelde. Laat die jaloersmakende inzendingen maar komen!” 

Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right