Esprix-interview Roel Welsing


Roel Welsing, Hoofd Marketing van Triodos Bank, is juryvoorzitter van de categorie ‘Financials’ bij de Esprix. Hij is voor de vierde keer jurylid.

Wat is uw motivatie om zitting te nemen in de Esprix-jury?
‘Vier jaar geleden ben ik begonnen in een categorie die destijds relevant was maar nu tot mijn grote vreugde niet meer bestaat, “Social responsibility.” Inmiddels is maatschappelijke verantwoordelijkheid voor bedrijven zo vanzelfsprekend geworden dat er geen aparte categorie meer voor nodig is, een heel positieve ontwikkeling. Maar om op mijn motivatie terug te komen, de Esprix is een unieke prijs. Ik zie het als een ontwikkelingsaspect voor jezelf en je team om te benchmarken met andere inzenders. Het heeft een ontzettend positief effect op jezelf, je mensen en je organisatie.’

Is winnen belangrijk?
‘Tegen mijn kinderen zeg ik altijd dat meedoen belangrijker is, maar als je meedoet wil je natuurlijk ook winnen. Met de Triodos Bank hebben we vorig jaar een Zilveren Esprix gewonnen met onze campagne “Klein. Het nieuwe groot.”’

Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen in de marketingcommunicatie? 
‘Wat ik erg waardeer is dat de pijlers strategie, creatie en resultaat allemaal in gelijke mate meewegen, inclusief het maatschappelijk resultaat, en dat zie je in de beraadslagingen van de jury’s ook terug. Bureaus en adverteerders oordelen samen over de kracht van een campagne. Dat levert een verdieping op die ontzettend leuk en leerzaam is. Je krijgt deels bevestiging van je eigen aanpak en deels leer je de keuzes van anderen begrijpen.’

Wat maakt de prijsuitreiking tot een uniek evenement?
‘Het is altijd op een bijzondere locatie, met een bijzonder gezelschap. Het evenement heeft een bepaalde klasse en het is altijd uitstekend verzorgd. Waar de black tie dan ook weer aan bijdraagt. Ik vind het knap dat je zoveel verschillende mensen bij elkaar weet te krijgen.’

Welke case (campagne) mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Telfort loopt nu al een tijd, ik ben heel erg benieuwd naar de resultaten. En Plan Nederland, met hun “Krachtige vrouwen”-campagne. Qua creatie is die in elk geval wonderschoon.’

Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘Er komen zoveel goede cases voorbij. Albert Heijn vind ik goed, en de ALS-campagne zeker ook. Heel confronterend, bij Triodos Bank zou zoiets niet werken. Maar hij blijft je wel bij en was erg succesvol.’

Zeeman grote winnaar Esprix 2021
"Jury kent zevenendertig nominaties toe!"
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right