Esprix-interview Oscar Diele


Oscar Diele, Chief Marketing Officer van Spil Games, is jurylid bij de Esprix.

Waarom mag een bedrijf met een goede marketing-communicatiecase niet ontbreken bij de Esprix?
‘Omdat de Esprix een prestigieuze vakprijs is. Als je case daar in de prijzen valt, wordt hij gezien als een inspirerend voorbeeld dat navolging verdient.’ 

Waar staat de Esprix volgens jou voor? 
‘De Esprix staat voor marketingcommunicatie die niet alleen op strategie en creatie wordt afgerekend, maar ook op effectiviteit en impact. De Awards tonen aan dat marketeers, creatieven, opdrachtgevers en bureaus een positieve impact kunnen hebben op de groei van de organisatie.’

Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen voor marketingcommunicatie?
‘Bij de Esprix kijkt de jury naar de strategie en de creatie, maar niet alleen dat, het gaat ook om het resultaat. Alleen campagnes waarbij wordt aangetoond dat ze daadwerkelijk het gedrag van de doelgroep hebben beïnvloed, komen in aanmerking voor een Esprix.’

Is de Esprix volgens jou de meest begerenswaardige prijs? Zo ja, waarom?
‘Absoluut. De Esprix is een Award die elk jaar aan prestige en impact wint. De kwaliteit van de cases, het gewicht van de jury en het feit dat steeds meer bedrijven de Esprix omarmen laten zien dat deze vakprijs steeds krachtiger wordt.’

Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Iedere bureau of opdrachtgever die van mening is dat zijn campagne vakgenoten kan inspireren.’

Welke voorgaande winnaar van de Esprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘Alle voorgaande winnaars zijn stuk voor stuk campagnes die laten zien dat intelligente strategie en onderscheidende creativiteit leiden tot commercieel succes. Ze tonen aan dat goedgemaakte campagnes de investeringen dubbel en dwars terugverdienen. Een terechte winnaar vorig jaar vond ik Albert Heijn met “Begin je eigen winkeltje”. Die campagne heeft echt iets losgemaakt in Nederland.

"Jury kent zevenendertig nominaties toe!"
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right