'Creativiteit an sich is niet relevant'

De jurering voor de Esprix Awards 2019 is in volle gang. Op donderdag 18 april worden in Hotel Arena de 'meest jaloersmakende' campagnes van het afgelopen jaar bekendgemaakt. We maken vast de balans op met juryvoorzitters Nathalie Peters en Roel Welling.

De deadline voor inzending is inmiddels verstreken. Wat valt jullie op?

'Er zijn dit jaar wat minder inzendingen dan voorgaande jaren, maar dat schijnt een trend te zijn. Dit geluid horen we ook terug van de andere vakprijzen. We hebben nu de eerste juryronde achter de rug en wat ons opvalt is dat de algehele kwaliteit hoog is. Misschien wel hoger dan vorig jaar en daar zijn we natuurlijk trots op. Wellicht dat men bewuster en kritischer is gaan inzenden.

We kijken dus met enthousiasme uit naar de beoordelingen en adviezen van de twaalf deeljury’s. Hogere kwaliteit betekent vast een paar pareltjes van Nederlandse bodem. En dat is natuurlijk wat we graag zien.'

Tegen welke hobbels loop jullie aan in het juryproces? Wat moet er beter?

'De Esprix beloont cases die middels creativiteit een duidelijk resultaat teweeg hebben gebracht. Dus appels én peren. De combinatie van harde KPI’s en resultaten versus subjectieve creativiteit maakt het jureren niet makkelijk. Een té academische manier van beoordelen ligt dan op de loer. De Esprix kent een prachtige mix van juryleden, die de verschillende disciplines uit ons vak vertegenwoordigen (creatie, media, productie en advertising).

Door de cases vanuit de verschillende kanten van het vak te belichten, is het mogelijk om zowel de effectiviteit als de creativiteit op waarde te kunnen beoordelen. Als die mix uit balans is, zouden we bij wijze van spreken alleen de meest correct ingevulde cases goed kunnen beoordelen. En ervaring leert dat toch niet alle cases 100% compleet zijn. Het komt er dus op neer om door de cases heen te kunnen kijken, de creativiteit in de breedte goed aan te voelen en zo met fingerspitzengefühl tot een eerlijke beoordeling te komen.'

Waarin onderscheidt de Esprix zich van andere vakprijzen?

Roel: 'Wij geloven dat creativiteit an sich niet zo relevant is. Het gaat erom dat je het juiste effect bereikt. Sommige vakprijzen focussen op creatie, andere prijzen op effectiviteit. Bij de mooiste prijs -de Esprix dus- vinden we dat het een niet zonder het ander kan.' 

Nathalie: 'Bij de Esprix vinden we het belangrijk dat een merk een unieke merk-eigen oplossing vindt voor een probleem dat het heeft. Dat waarborgt de waarde van de Esprix. Wij belonen juist ideeën die van strategie en concept tot executie en media-aanpak creatief doordacht zijn. Effectieve campagnes die bovendien bijdragen aan de grotere merkreputatie.'

Wanneer is de Esprix 2019 voor jullie geslaagd?

Roel: 'Wanneer we mooie winnaars hebben, die een motiverende benchmark vormen voor waar we naartoe willen met ons vak. De Esprix is een vakinhoudelijke spotlight die ons allemaal motiveert om fantastisch werk te maken. Het liefst zien we dat de Esprix bijdraagt aan kwaliteitsverbeteringen in de markt. We hopen bijvoorbeeld dat in de B2B-markt steeds creatiever werk gemaakt gaat worden. Dit zien we als een vakgebied dat nog wat achterloopt op creativiteit.'

Nathalie: 'Absoluut mee eens en daar voeg ik nog graag een goed lopend juryproces aan toe. We hebben 115 juryleden en ervaring leert dat het niet makkelijk is het beste uit ieder individu en ook  uit de groep te halen. Jureren is een prachtige bezigheid door de dynamiek die er tussen juryleden ontstaat en de kennis die je met elkaar deelt. Als alle juryleden trots zijn op hun taak en zich optimaal hebben kunnen laten horen, dan weten wij zeker dat de mooiste en beste cases winnen.'

Wat kunnen we van de uitreikingsavond verwachten? 

'Dit jaar vindt de uitreiking in Hotel Arena plaats. We maken het dit keer iets intiemer en daarnaast minstens zo exclusief zoals men van de Esprix gewend is. Bij de uitreiking komen de grote namen en de verrassende vernieuwers uit de creatieve en marketingwereld samen. We zien op deze avond het beste werk van afgelopen jaar, ontmoeten onze vakgenoten, we discussiëren er op los, maar bovenal we vieren een geweldig feest met elkaar. En laten we het erop houden dat we ons daar op kleden.'

"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right