Esprix-interview Dick van der Lecq


Foto © Gerry Hurkmans

Dick van der Lecq, Managing Partner van ETCETERA in Amsterdam, is dit jaar juryvoorzitter in de categorie B2C.

Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Exprix?
‘Marketingcommunicatie is geen wiskunde. Veel van wat wij doen is niet direct meetbaar. Creativiteit is ook een soort magie waardoor je er nooit helemaal zeker van bent of het helemaal goed is. De Esprix geeft je de broodnodige bevestiging en beloning van vakgenoten.’

Waar staat de Exprix volgens jou voor? 
‘Voor het met veel inventiviteit en energie van A naar B brengen van een merk of bedrijf.’

Wat onderscheidt de Exprix van andere prijzen voor marketingcommunicatie?
‘De Esprix zoekt de perfecte balans tussen de strategische kracht van de Accent, de creatieve kracht van de ADCN-lamp en de effectieve kracht van de Effie. Ten opzichte van de Effie is de Esprix iets toegankelijker, met iets meer nadruk op creativiteit en instant gedragsverandering. De Esprix is een soort creatieve gedragsEffie.’

Is de Exprix de meest begerenswaardige prijs? Zo ja, waarom?
‘De Esprix pas in ieder geval erg in de tijdsgeest: beweging, hier en nu! In deze tijd worden budgetten erg strak aangehaald, soms zelfs gehalveerd. En je krijgt niet veel tijd om te scoren, een campagne moet direct, op de korte termijn effect hebben. Niet dat ik daar altijd zo’n voorstander van ben, maar daar past de Esprix heel goed bij. En er is nog iets: een Esprix helpt bij de profilering van je bureau.’

Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Campagnes met een sociaal randje, zoals die van ASR en Ditzo.’

Welke voorgaande winnaar van de Exprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘Ik vond “Begin je eigen winkeltje” van Albert-Heijn een geweldige Esprix-case. Hoe je de doelgroep met ogenschijnlijk eenvoudige middelen -een stuk karton en een geweldige insight- acuut in beweging kan krijgen.’

En wat ontbreekt er nog aan de Esprix?
‘Je ziet dat de prijzenfestivals in deze tijden moeite hebben om een memorabel naslagwerk te financieren. Dus een fraai boek met de winnende Esprixcampagnes en de genomineerden moet er zeker komen!

Zeeman grote winnaar Esprix 2021
"Jury kent zevenendertig nominaties toe!"
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right