Esprix-interview Dick van der Lecq


Foto © Gerry Hurkmans

Dick van der Lecq, Managing Partner van ETCETERA in Amsterdam, is dit jaar juryvoorzitter in de categorie B2C.

Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Exprix?
‘Marketingcommunicatie is geen wiskunde. Veel van wat wij doen is niet direct meetbaar. Creativiteit is ook een soort magie waardoor je er nooit helemaal zeker van bent of het helemaal goed is. De Esprix geeft je de broodnodige bevestiging en beloning van vakgenoten.’

Waar staat de Exprix volgens jou voor? 
‘Voor het met veel inventiviteit en energie van A naar B brengen van een merk of bedrijf.’

Wat onderscheidt de Exprix van andere prijzen voor marketingcommunicatie?
‘De Esprix zoekt de perfecte balans tussen de strategische kracht van de Accent, de creatieve kracht van de ADCN-lamp en de effectieve kracht van de Effie. Ten opzichte van de Effie is de Esprix iets toegankelijker, met iets meer nadruk op creativiteit en instant gedragsverandering. De Esprix is een soort creatieve gedragsEffie.’

Is de Exprix de meest begerenswaardige prijs? Zo ja, waarom?
‘De Esprix pas in ieder geval erg in de tijdsgeest: beweging, hier en nu! In deze tijd worden budgetten erg strak aangehaald, soms zelfs gehalveerd. En je krijgt niet veel tijd om te scoren, een campagne moet direct, op de korte termijn effect hebben. Niet dat ik daar altijd zo’n voorstander van ben, maar daar past de Esprix heel goed bij. En er is nog iets: een Esprix helpt bij de profilering van je bureau.’

Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Campagnes met een sociaal randje, zoals die van ASR en Ditzo.’

Welke voorgaande winnaar van de Exprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘Ik vond “Begin je eigen winkeltje” van Albert-Heijn een geweldige Esprix-case. Hoe je de doelgroep met ogenschijnlijk eenvoudige middelen -een stuk karton en een geweldige insight- acuut in beweging kan krijgen.’

En wat ontbreekt er nog aan de Esprix?
‘Je ziet dat de prijzenfestivals in deze tijden moeite hebben om een memorabel naslagwerk te financieren. Dus een fraai boek met de winnende Esprixcampagnes en de genomineerden moet er zeker komen!

esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
de enige award waar creativiteit en resultaat in juist gewogen wordt: 50/50.
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Uitreiking 2017
Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right