"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"

Juryvoorzitter Edward van de Ridder in gesprek met Boris Nihom, juryvoorzitter van de nieuwe categorie Business Concepts.


Waarom vind jij het persoonlijk belangrijk dat deze nieuwe categorie Business Concepts er moest komen?
“Laten we beginnen met het goede nieuws: de wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit! Complexe maatschappelijke problemen vragen om nieuwe oplossingen, bedrijven zijn op zoek naar nieuwe manieren van waardecreatie en de relatie tussen merken en consumenten verandert in sneltreinvaart. Niet voor niets publiceerde McKisney al in 2017 het artikel: Creativity’s bottom line: How winning companies turn creativity into business value and growthEn om ons heen zijn ook vele voorbeelden te vinden van creatieve ondernemers en 'intra-preneurs' die creativiteit inzetten om nieuwe producten, diensten of verdienmodellen te ontwikkelen, op nieuwe manieren (maatschappelijke) waarde te creëren, of zelfs hele industrieën op zijn kop te zetten. Helaas wordt er bij veel creatieve jury's nog te veel gekeken naar het campagne-idee of de executie van een business idee in campagnemiddelen. Met deze nieuwe categorie wil de Esprix laten zien dat Creativity that Pays Off niet alleen gaat over campagne creativiteit, maar ook over creatieve ideeën die het hart van de bedrijfsvoering raken.”


Business Concepts heeft een uitzonderingspositie bij de Esprix, omdat resultaat minder zwaar meetelt dan in andere categorieën. Hoe beoordelen jullie resultaat dan wél?
“Er zit in deze categorie een interessante spanning tussen creativiteit en effectiviteit, omdat een business idee vaak meerdere jaren (en meerdere iteraties) nodig heeft om succesvol te worden. Dus een business idee dat jaloersmakend creatief is, is vaak nog te jong om zich volledig bewezen te hebben. En een idee dat volledig tot wasdom is gekomen, voelt vaak minder creatief. Bovendien zijn het bij een business idee vaak de nuances in executie die het verschil maken tussen 'jaloersmakend' en 'mislukt'. De vraag is natuurlijk wat wij daar als jury mee doen en dat zijn twee dingen. Ten eerste weegt in deze categorie het resultaat voor 30% ipv 50% mee, om ook de ideeën die nog vroeger in hun 'life cycle' zitten een kans te geven. Denk hierbij aan prototypes, start-ups met beperkte funding, of corporate ventures. Ten tweede bestaat de jury uit mensen die op allerlei manieren getraind zijn in het beoordelen van 'potentieel resultaat': de business case en het vooruitzicht op waardecreatie in de toekomst, weegt zwaarder dan het reeds behaalde resultaat. Hierbij moet de inzender natuurlijk wel goed aangeven op welke assumpties deze business case is gebaseerd en hoe deze getoetst zullen gaan worden in de uitwerking.”

 



Wat zou wat jou betreft een goed voorbeeld zijn van case die zou moeten insturen? Uit het afgelopen jaar of desnoods (in retrospect) uit een verder verleden?
"Het afgelopen jaar mocht ik deelnemen in de internationale jury van Eurobest in de categorie 'creative business transformation'; een categorie die sterk lijkt op deze. Hierbij hebben we een Grand Prix uitgedeeld aan de case Act for Food van Carrefour, waarmee de supermarkt liet zien dat verbeteringen in het productieproces en de supply chain niet alleen kunnen helpen voor het verbeteren van het wereldwijde voedselsysteem, maar ook waarde kunnen creëren voor het merk Carrefour. Een mooie case, die bovendien laat zien dat creatieve Business Concepts niet alleen bij start-ups vandaan hoeven te komen. Daarnaast hoop ik op een paar jaloersmakend slimme innovaties, zoals het Nederlandse Envision, dat voor slechtziende mensen de wereld om hen heen voorleest. 

"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right