Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.

Amsterdam, 19 mei 2022.

Honderdtwintig marketeers, strategen, producers en creatieven kwamen gisteren bij elkaar voor de uitreiking van de Esprix Awards in het Felix Meritis. Tijdens deze bijzondere uitreiking zijn de winnaars bekend gemaakt. De grote winnaars waren dit jaar HAK met Het helpende bord en Apenkooi Events met Unmute Us, die ieder twee keer werden bekroond en allebei een gouden award in ontvangst mochten nemen. 

Eindjuryvoorzitter Edward van de Ridder: “Beide cases zijn goede voorbeelden van creativiteit van deze tijd, die veel verder gaat dan campagnes. Unmute us is een idee dat bedrijven, artiesten en bezoekers van evenementen samenbrengt, in een festival verpakt als demonstratie. En met Het helpende bord laat HAK de enorme potentie zien van business-creativiteit: in een corporate omgeving maakt dit echt het verschil voor een groot, traditioneel merk. We hopen de komende jaren nog meer van dit soort cases te zien in categorieën als Business Concepts en Business for Good, die we deze editie aan de Esprix hebben toegevoegd”.

In totaal werden 136 cases in 12 categorieën ingestuurd. Deze werden beoordeeld door een brede jury van 130 vakgenoten. De jury bekroonde het beste werk met in totaal met 2 gouden, 5 zilveren en 21 bronzen awards. 

De complete uitslag van de Esprix Awards 2022:

Goud in de categorie Business concepts

HAK - Het Helpende Bord

HAK

DDB Unlimited, Waarmakers, Royal Goedewaagen, Creative Venue PR, HappyLife PR, Egotribe

Goud in de categorie Small Budget
Unmute Us
Apenkooi Events
Boomerang. Part of Publicis Groupe

Zilver in de categorie Business for Good 
Een Sweet Solution voor ’n bittere realiteit

Tony's Chocolonely
Tony's Chocolonely

Zilver in de categorie Business for Good 
Unmute Us
Apenkooi Events
Boomerang. Part of Publicis Groupe  

Zilver in de categorie Business to Business & Employee Experience

Jumbo - Good Vibes

Jumbo Supermarkten

Fama Volat

Zilver in de categorie Consumer Services 
The Blue Tire
Swapfiets

TDE

Zilver in de categorie Retail, etail, ecommerce
SKEER
Zeeman textielSupers B.V.
Persuade, Ganbaroo, Noah's Ark/Het Buro

Brons in de categorie Business concepts 
Local Heroes

Local Heroes
NEEW

Brons in de categorie Business for good
HAK - Het Helpende Bord

HAK

DDB Unlimited, Waarmakers, Royal Goedewaagen, Creative Venue PR, HappyLife PR, Egotribe


Brons in de categorie Business to business & Employee experience
Zeology. A big bang for sustainable leather.

Nera Tanning

Bureau Loos

Brons in de categorie Business to consumer
The Blue Tire
Swapfiets

TDE

Brons in de categorie Business to consumer
De winkel van uitpakkers

Bol.com
Dept



Brons in de categorie Charity & Not for profit
Meer ruimte om te leven. Beter!
Dierenbescherming
Here.

Brons in de categorie Charity & Not for profit
Kinderen in armoede
SIRE
Born05, Cake Film & Photography, De Wolven, Hammerfest, PanelWizard Direct, The Compound, Storyboard, Stroom, Massive Music, Loudness.io

Brons in de categorie Consumer Services 

SNS maakt van kinderen echte MonnieMasters
SNS
Alfred International, Vizeum 

Brons in de categorie Durables 
Samsung FastFrame

Samsung Electronics Benelux

Cheil Amsterdam i.s.m. Mario Piepenbrink, Starcom, Pirke Productions, House of Sports, HvdM, Park Studio, Peter Hamelinck Photography

Brons in de categorie Fast moving
Carnavalsvirus

Royal Swinkels Family Brewer / Bavaria

Fama Volat

Brons in de categorie Fast moving
Maakt bier, genen oorlog.

Heineken Nederland/Affligem

Alfred International, Dentsu

Brons in de categorie Media, Entertainment & Communications
Readification: De verborgen verhalen achter Assassin’s Creed Valhalla
De Leescoalitie i.s.m. NBD Biblion
2Basics, Ubisoft Benelux

Brons in de categorie Media, Entertainment & Communications
Samsung FastFrame

Samsung Electronics Benelux

Cheil Amsterdam i.s.m. Mario Piepenbrink, Starcom, Pirke Productions, House of Sports, HvdM, Park Studio, Peter Hamelinck Photography

Brons in de categorie Retail, etail & ecommerce
De winkel van uitpakkers

Bol.com
Dept

Brons in de categorie Retail, etail & ecommerce
Jumbo. Supporter van Superfans.
Jumbo Supermarkten
Alfred International, UM Nederland, Vijf890, DPG-media, AD, Qmusic, RTL/Ad Alliance, Yune

Brons in de categorie Sales promotions & Activations
Geluk zit in een klein broekje
Royal Swinkels Family Brewers / Bavaria
Fama Volat

Brons in de categorie Sales promotions & Activations
SKEER
Zeeman textielSupers B.V.
Persuade, Ganbaroo, Noah's Ark/Het Buro

Brons in de categorie Sales promotions & Activations
SNS maakt van kinderen echte MonnieMasters
SNS
Alfred International, Vizeum

Brons in de categorie Small Budget
Feelgood Vuurwerk
Stichting Wereld Verbeteraars
WINK, Better Together Agency & The X

Brons in de categorie Small Budget
Nudged by nose
Gemeente Eindhoven
Fama Volat 

Brons in de categorie Small Budget
Zomerlezen
Blink
N=5

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right