'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'

Juryvoorzitter Business to Consumer Joeri Jansen in gesprek met Henriette van Swinderen, de juryvoorzitter Media, Entertainment & Communications. 

Bij de viering van 100 jaar bvA in september stond positieve impact en verantwoordelijkheid van merkleiders centraal. Heb je hier het afgelopen jaar mooie voorbeelden van gezien? 
Absoluut, er komen echt mooie dingen tot stand. Ik vind bijvoorbeeld de Vegetarische Slager een sterk voorbeeld hoe je door je product en met goede marketing een werkelijke gedragsverandering teweeg kunt brengen. Maar niet alleen Unilever, ook andere Nederlandse merken doen het goed: denk aan Hema die -ondanks de lastige tijd die ze doormaken – zich toch vastleggen om diversiteit in hun organisatie te vergroten. Of ASN bank die met hun prachtige campagne steeds meer mensen overtuigen om in te stappen op hun op duurzaamheid gebaseerde propositie. Er wordt vaak geroepen dat merken aan green washing doen dat zal af en toe best zo zijn, maar het is zo makkelijk om alles af te kraken. Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt, wat we daarvan leren en hoe merken gestaag steeds meer positieve impact hebben.

Zie je ook in deze categorie kansen voor merken om d.m.v. gedragsverandering positieve impact te bewerkstelligen? Oftewel hoe creëer je als Media, Entertainment & Communications brand positieve impact? 
Ik zie heel veel gebeuren en ook veel kansen. In Telecom worden al jaren mooie initiatieven genomen zoals KPN met ‘Het mooiste contact fonds’ dat mensen die eenzaam zijn (weer) verbindt met de wereld om hun heen. En mediapartijen en entertainmentbedrijven hebben natuurlijk helemaal alle mogelijkheden: met gerichte programmering kun je zoveel bereiken op gebied van bewustwording en gedragsverandering. Kijk wat de filmindustrie al bijdraagt aan LGBT-acceptatie.



Voor T-Mobile was Ali B. een waardevolle influencer. Hoe kijk je nu naar de inzet van influencers? Zie je hier goede voorbeelden van of zou je nu minder snel je merk aan zo’n BN’er ophangen? 
De kern van succesvolle influencer marketing zit in de perfecte match tussen merk en influencer. Destijds was Ali B. dat voor het T-Mobile merk: het klopte gewoon helemaal. Ali B. was (en is) de personificatie van ‘Life is for sharing’ de T-Mobile selling line. Het was volkomen natuurlijk zoals hij dat uitdroeg en daarom werkte die campagne ook zo goed. De inzet van influencers is natuurlijk enorm toegenomen de laatste jaren en daardoor zie je ook wel veel voorbeelden van heel slechte matches; waar de BN’er er met de haren bijgesleept is. Dus het is een kwestie van goed zoeken en heel kritisch zijn om de influencer te vinden die naadloos aansluit bij je merk. Als dat lukt, zou ik ook nu zo’n samenwerking zeker aangaan. 

"Jury kent zevenendertig nominaties toe!"
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right