"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."

Juryvoorzitter Boris Nihom in gesprek met Regina Romeijn, juryvoorzitter van de categorie Business to business & Employee experience. 

Wat was vorig jaar in jouw jury het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
“Vorig jaar werden we verrast door het industrie leiderschap van Randstad; het Andersom Solliciteren. Het fenomeen waarin een sollicitant leidend is, is niet nieuw. De schaal en verdieping die Randstad eraan heeft gegeven wel degelijk. De impact was daarom ook groot. Ja en de campagne van Woest Zuid was gewoon heerlijk. Volledig disruptief in een wat brave sector, waar personeel schaars is. Eerlijk ontwapenend en goed gebruik gemaakt van kanalen om iedere keer in een andere vorm een verhaal te vertellen.” 

De arbeidsmarkt verandert razendsnel. Nieuwe generaties hebben volledig andere verwachtingen. Hoe zie jij dat terug in de inzendingen in jouw categorie?
Er zijn een paar opvallendheden. 

  • Recht toe recht aan campagnes. Weinig opsmuk want de boodschap is leidend. Dat betekent meer aandacht voor copy en copy design. 
  • Verschuiving van "wat heb jij te bieden als sollicitant" naar "wat hebben wij jou te bieden als werkgever". En methodes van solliciteren daarop aanpassen. 
  • In de moeilijk te vervullen vacatures zien we dat er ook meer aandacht wordt besteed aan andere manieren om kandidaten te bereiken. Het spel der verleiding begint bijvoorbeeld niet pas bij de persoon die een andere baan overweegt, maar ook door mensen die niet actief aan het zoeken zijn te benaderen. Dat vraagt om creatieve invullingen van de vorm waarin je potentiële kandidaten benadert en een grondig onderzoek naar wat deze mensen beweegt om een overstap te maken. Je wil je doelgroep dus extra goed kennen. Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg. Strategie en creatie staan hierin op scherp en dat zijn wel de parels in onze categorie. 
  • Meer storytelling: wat kun je verwachten als je eenmaal bij deze werkgever aan de slag gaat. Dus andere formats en mediakanalen worden ter ondersteuning ingezet om in een drie-traps-raket informatie te bieden aan potentiële kandidaten. Op ieder interesseniveau kun je de werkgever een stapje beter leren kennen. Daarbij is een multichannel aanpak natuurlijk heerlijk dankbaar om alle formaten aan je kandidaat aan te bieden. Betere personalisatie door data sluit hierop aan. 
  • Natuurlijk is de gamification al een tijdje gaande in deze categorie. Een mooie manier om een assessment te verpakken in de vorm en toch de interesse van een kandidaat weten te wekken.  
  • Als laatste in de krappe arbeidsmarkt zien we ook de sign-on bonussen toenemen. Deze moeten dan onderdeel worden van de communicatie en dat gebeurt niet altijd op een inspirerende manier. Maar wel lekker duidelijk."

In de ideale wereld sluiten employee experience en brand experience op elkaar aan. Welk merk is wat dit betreft voor jou toonaangevend in Nederland? En in de wereld? 
“Eens met de ideale wereld. In Nederland denk ik dat Young Capital daar een goed voorbeeld van is, waarbij de bedrijfscultuur goed wordt weerspiegeld in de advertenties. Dit is natuurlijk pas echt goed te beoordelen als medewerker en minder goed van buiten. Ik denk dat Randstad ook aardig overeenkomt met de merkidentiteit. Deze zitten beiden in de recruitment business, dus misschien heeft dat invloed. Internationaal denk ik dat Lego het goed doet. De employer branding is een directe doorvertaling van de impact die ze met hun producten willen maken. Als je niet van kinderen houdt, moet je daar niet gaan werken lijkt het.” 

 

 

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right