Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.

1. Wat betekent 'creativity that pays off' in jouw eigen vakgebied?
Creativiteit is de absolute winnaar op bijna elk vlak in mijn vakgebied. Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel. Je zult nooit viral gaan of spraakmakend worden met iets wat al bekend is of iedereen al gezien heeft, maar soms zul je toch dezelfde generieke boodschap hebben als iedereen. Eet hier! Koop dit! Kerst Special! Als je dezelfde boodschap op een creatieve manier verpakt, leidt dat tot nieuwe communicatie en dus andere resultaten. Creativiteit is het antwoord op Einstein zijn theory of insanity. Als je het op de juiste manier zegt, zoals de beoogde luisteraars dat wil horen of beter nog: niet eens wisten dat ze het zo wilden horen, maar nu wel zo willen. Dan betaald dat zich duizend keer meer uit. Daarom is een origineel idee op een bierviltje, sterker dan een prachtig uitgewerkt idee in 3D dat iedereen al kent. Als je vervolgens creativiteit met perfecte executie van het idee combineert, dan snap je hoe mijn wereld werkt.

2. Esprix beloont creativiteit en aantoonbaar resultaat. Hoe ga je daarmee om binnen jouw eigen organisatie?
Er zijn 2 ways of working bij ons en bij allebei zul je creatief moeten zijn. Je kunt werken vanuit een spontaan origineel idee en daar een gewenst resultaat bij zoeken, of werken vanuit een beoogd resultaat en daar een origineel idee voor bedenken. Bij ons staat creativiteit vaak bovenaan de to do list en wordt het gevolgd door resultaat. Als je iets bijzonders doet, blijf je relevant en draagt elk stukje bij aan de totaal beleving van je merk. De successen worden natuurlijk goed gemeten en dat is een handige tool om het nog een keer te kunnen doen, maar in eerste instantie vinden wij dat je al gewonnen hebt zodra je het hebt bedacht. Het is hetzelfde als muziek. Wees blij dat je het kunt maken, en ook al wordt de song geen hit of is het maar voor 1 persoon bedoeld, het winnen zit in het spelen. Wij hebben KPI’s, bonussen en allerlei andere systemen voor de standaard resultaat gedreven creativiteit, maar ook street cred, respect en liefde te verdelen onder alle originele ingevingen.

3. Jij bent voorzitter van de categorie Small Budget. Welke ontwikkelingen verwacht of hoop je te zien?
Ik hoop de juiste koppeling te zien waarbij niet alleen de afzender goed werd begrepen, maar ook de ontvanger. Dat de resultaten ontstonden uit het feit dat er een kloppende connectie was tussen de twee. Dat ze horen wat je wilde zeggen en het ze raakt. Dat staat voor mij voorop en als de uitvoering ervan dan ook nog eens op een bijzonder hoog creatief niveau is, dan word ik helemaal gelukkig. 
 

Zeeman grote winnaar Esprix 2021
"Jury kent zevenendertig nominaties toe!"
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right