Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis

Amsterdam, 4 juni 2020.

Vandaag tijdens de persoonlijke deur aan deur editie van de Esprix zijn de twee grote winnaars Sire met hun campagne #DOESLIEF en Interpolis met de campagne Smoorverliefd. Beiden een gouden award, echter de Gouden Award van Sire is niet een gouden, maar een GRAND ESPRIX voor de bijzondere campagne #DOESLIEF. “De jury strooit niet met goud en al helemaal niet met een Grand Esprix. Een Grand Esprix uitkeren is echter incidenteel en uitzonderlijk. De kracht van dit idee, de sympathieke uitvoering en de enorme maatschappelijke impact waren voor ons zo overtuigend. Een heuse Grand Prix. Chapeau Sire & Joe Public!” aldus de juryvoorzitter Nathalie Peters. 

De uitreiking vond dit jaar helaas niet plaats in het bijzonder mooi gerenoveerde Felix Meritis. Door het aanhoudende virus en de daarbij horende regels heeft het bestuur en de organisatie gekozen voor een persoonlijke uitreiking. Vandaag was het zover en zijn de 14 juryvoorzitters allemaal tussen 12.00 – 13.00 uur op bezoek geweest bij de 14 genomineerde bureaus om de 30 welverdiende awards persoonlijk te overhandigen.

In totaal werden 122 cases in 12 categorieën ingestuurd, beoordeeld door een jury van 100 vakgenoten. De jury beloonde in totaal met 1 grand Esprix, 1 gouden, 9 zilveren en 19 bronzen prijzen. Enkel één keer eerder is er in de geschiedenis van de Esprix een GRAND ESPRIX uitgereikt. 

De complete uitslag van de Esprix Awards 2020:

GRAND ESPRIX in de categorie Charity & Not for profit

#DOESLIEF


SIRE


Joe Public Take-Away Advertising, Coopr, Blauw Gras, The Compound, Soundcircus, Ruigrok NetPanel, Flycatcher, Monalyse B.V., Publicis Groupe -Starcom, Interattractive

Goud in de categorie Business to Consumer
Smoorverliefd


Interpolis


Wefilm, Glasnost, Mindshare, Merkle, Amp.Amsterdam, Purple, Freshheads, Roq ’n Rolla


Zilver in de categorie Business to consumer 
Zeeman sneaker


Zeeman


Persuade, Ganbaroo

Zilver in de categorie Charity & Not for profit
XTACY. Daar zit een luchtje aan.


Openbaar Ministerie


Roorda Reclamebureau

Zilver in de categorie Consumer Services 

Smoorverliefd


Interpolis


Wefilm, Glasnost, Mindshare, Merkle, Amp.Amsterdam, Purple, Freshheads, Roq ’n Rolla


Zilver in de categorie Durables 
Volkswagen Snelweg Sprookjes


Volkswagen


Achtung! mcgarrybowen & Kraftwerk linked by Isobar

Zilver in de categorie Experimental 
Volkswagen Snelweg Sprookjes


Volkswagen


Achtung! mcgarrybowen & Kraftwerk linked by Isobar

Zilver in de categorie Experimental 
Ontspoord - de eerste WhatsAppthriller van Nederland

De Nederlandse Spoorwegen

Johnny Wonder

Zilver in de categorie Retail, etail & ecommerce

Bol.com – Speelgoedboek

Bol.com

Dept

Zilver in de categorie Small Budget 
Ontspoord - de eerste WhatsAppthriller van Nederland

De Nederlandse Spoorwegen

Johnny Wonder

Zilver in de categorie Small Budget 
XTACY. Daar zit een luchtje aan.


Openbaar Ministerie


Roorda Reclamebureau

Brons in de categorie Business to consumer


De Fysio Meeneemservice: dat is verzekeren zonder Paarse Krokodillen

OHRA Zorgverzekeringen


Joe Public Take-Away Advertising

Brons in de categorie Business to consumer


De Ziggo Buikschuifbaan

VodafoneZiggo

Kumpany, Glasnost, BetterMatter 


Brons in de categorie Business to consumer


3 jaar Miele Powerwash

Miele Nederland

Buutvrij for life


Brons in de categorie Consumer Services 


De Fysio Meeneemservice: dat is verzekeren zonder Paarse Krokodillen

OHRA Zorgverzekeringen


Joe Public Take-Away Advertising


Brons in de categorie Consumer Services 


ABN AMRO Overwaarde Hypotheek


ABN AMRO


N=5, MediaCom Nederland, Storm Digital, Zandbeek


Brons in de categorie Corporate & Employee experience


Rabo ClubSupport. Samen vieren we de winst.


Rabobank Nederland


180 Kingsday, PHD, Reprise Digital



Brons in de categorie Corporate & Employee experience


‘Je bent nodig’


Radboud Universiteit


Total Design, Gloed Communicatie

Brons in de categorie Charity & Not for profit
SIRE - Waardeer het. Repareer het.


SIRE


Dept

, Pink Rabbit, The Ambassadors, Pünktlich, Newslab, Flycatcher, Studio & Sabien, Straight, PanelWizard Direct, Monalyse B.V., Publicis Groupe -Starcom

Brons in de categorie Charity & Not for profit
Vang de watermonsters


ASN Bank


Selmore Creative Agency



Brons in de categorie Durables 
De nieuwe generatie Hybrid


Louwman & Parqui – Toyota


DDB Unlimited, Wavemaker, DealerTeam, Pink Rabbit, Captcha,
Triangle PR

, Brandpulse

Brons in de categorie Durables 
SIRE - Waardeer het. Repareer het.


SIRE


Dept

, Pink Rabbit, The Ambassadors, Pünktlich, Newslab, Flycatcher, Studio & Sabien, Straight, PanelWizard Direct, Monalyse B.V., Publicis Groupe -Starcom

Brons in de categorie Experimental 

Bol.com – Hulppiet 

Bol.com 


Dept 


Brons in de categorie Fast moving

Effe de druk eraf met BubbelFrisss

Riedel DubbelFrisss


DDB Unlimited, ZIGT, Czar, Ronnie Flex

Brons in de categorie Media, Entertainment & Communications
Ben er weer

Ben 

DDB Unlimited, Initiative Media B.V., DPPLR, Triangle PR, Robot Kittens

Brons in de categorie Media, Entertainment & Communications 

De Ziggo Buikschuifbaan

VodafoneZiggo

Kumpany, Glasnost, BetterMatter

Brons in de categorie Retail, etail & ecommerce


Crisp - Farm to fork voor het grote publiek

Crisp

Achtung! mcgarrybowen & Kraftwerk linked by Isobar



Brons in de categorie Retail, etail & ecommerce


Zeeman sneaker


Zeeman


Persuade, Ganbaroo

Brons in de categorie Sales promotions & Activations
Zeeman sneaker


Zeeman


Persuade, Ganbaroo


Brons in de categorie Sales promotions & Activations
IKEA Luistercatalogus


IKEA Nederland


Buutvrij for life, AMP.Amsterdam

Business to business

- 

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right