“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”


Juryvoorzitter Edward van de Ridder in gesprek met Reuben Alexander, juryvoorzitter van de categorie Do Good. 


Bij de Esprix tellen Creativiteit en Resultaat even zwaar mee. Is het resultaat in Do Good niet veel lastiger te bewijzen?
Johan Cruijf zei altijd: "Goed spelen zonder resultaat is zinloos. Resultaten zonder goed spel is saai". Bij de Esprix is dat niet anders: creativiteit en resultaat gaan hand in hand. En dat is ook waarom ik de Esprix zo leuk vind. "Resultaat bewijzen" is trouwens altijd een beetje een dingetje in de reclamewereld. Voor mij persoonlijk gaat het bij de Esprix niet alleen maar om grootse resultaten. Want dat “gedoodgooi" met cijfers, is iets waar je op een gegeven moment een beetje scheel van gaat kijken. Een goed klein idee met mooie bescheiden (behaalde) resultaten, heeft voor mij net zoveel waarde als een big-budget campagne met cijfers waarvan je de nullen niet kan tellen.


Verwacht  jij dat 2020 als coronajaar andere Do Good-campagnes heeft opgeleverd? En zo ja, op welke manier?
2020 was natuurlijk een jaar dat van iedereen aanpassingsvermogen vergde. En ook bijzonder veel ruimte gaf voor creativiteit. Hele branches die zichzelf (steeds) opnieuw uit moesten vinden. Enorm veel mensen met kleinere-, verbindende-, creatieve initiatieven. Maar ook allerlei merken die er opeens achter kwamen dat ze een hoop meer waarde kunnen toevoegen dan ze dachten. Daarom verwacht ik inderdaad heel veel inspirerende inzendingen. En daar kijk ik nu al naar uit :)

Waar ga je als juryvoorzitter extra goed op letten in jouw categorie?
Persoonlijk vind ik het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren. Vooral kijken naar wat werk jaloersmakend goed maakt, zonder al dat zure reclamegelul. Dus: het lijkt me fijn als dat de “bril” is die we opzetten met z’n allen. Als we met veel aandacht en respect voor elkaar een aantal goed overwogen en fijne keuzes maken. Als we allemaal wat leren van elkaar. En dat er genoeg gelachen wordt. Want het moet toch ook een beetje een feestje zijn.

"Dank aan alle inzenders en juryleden"
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right