Innovatie zit Heineken in het bloed


Innovaties moeten inspireren en het marketingvak verder brengen. Met die visie gaat Rob van Griensven (Head of Media, sponsoring & CRM van Heineken Nederland) aan de slag als juryvoorzitter van de nieuwe Esprix-categorie Innovation & Transformation. 'Een brede blik is nodig om onderscheidende innovaties te selecteren.'

'Innovatie zit Heineken in het bloed', zegt Van Griensven resoluut als het gaat om de Esprix-categorie waarvan hij de jury gaat voorzitten. 'In zijn tijd hamerde Freddy Heineken zelf al op vernieuwing, creativiteit en slimme innovaties. Dat varieerde van media-inzet en het maken van content tot aan een eigen wielerronde en het Holland Heineken House. De laatste drie à vier jaar hebben we de motor van productinnovatie echt vol aangezet.'

Bereik en impact
Van Griensven was een paar jaar geleden al eens Esprix-jurylid, in de categorie Fast Moving. 'Het mooie van deze award is dat er zowel van bureau- als adverteerderskant wordt gekeken naar campagnes. Het draait allemaal om effect sorteren door bereik en impact.'

Zelf stuurde Van Griensven ook meermalen campagnes in. 'In mijn vorige functie als senior brandmanager was ik betrokken bij activaties rond EK's en WK's voetbal, waarbij het altijd de uitdaging is om een forse doelgroep te bereiken in een relatief korte tijdsperiode. Dit jaar zou Heineken Biertegoed wel eens een inzending kunnen zijn, maar in dat geval trek ik me natuurlijk terug uit de jurykamer.'

Resultaatgerichte innovaties
Bij het beoordelen van innovaties is Van Griensven erg gevoelig voor de rationale achter een concept. 'Het draait niet alleen om de verklaring hoe iets tot stand is gekomen. Originaliteit is zeker belangrijk, maar ik ben extra scherp op behaalde resultaten. Innovation for the sake of innovation... Dat is me te oppervlakkig. In innovatie gaat altijd veel tijd en geld zitten, dus moet het wel echt een helder doel dienen.'

De juryvoorzitter verheugt zich op het beoordelen van de cases die tot 31 januari kunnen worden ingestuurd voor de categorie Innovation & Transformation. 'Er gebeurt veel op dit vlak. In de westerse markt is innovatie in feite de enige manier om nog echt te kunnen groeien. De consument kijkt niet meer op van oude wijn in nieuwe zakken. Ik ben benieuwd vanuit welke branches er veel wordt ingestuurd.'

Marketingprijzen hebben vaak categorieën per sector, maar volgens Van Griensven is het goed dat er voor deze nieuwe categorie juist heel breed wordt gekeken naar innovatie. 'We beoordelen cross-categoriaal hoe adverteerders en bureaus met innovaties bezig zijn. Daarbij draait het om concrete voorbeelden die vakgenoten kunnen inspireren. Anders worden termen als "digitale transformatie" al snel een abstract begrip. Je bedrijf veranderen is niet vanzelfsprekend een vorm van innovatie. Daarover verwacht ik in de jury een boeiende discussie.'

Insturen voor de Esprix kan nog tot 20 januari 17:00 uur. De deadline voor de nieuwe categorie Innovation & Transformation ligt op 31 januari.

"Jury kent zevenendertig nominaties toe!"
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right