Esprix-interview Henriette van Swinderen


Henriette van Swinderen, directeur Brands & Communications van T-Mobile, jureert in de categorie ‘Telecom and utilities’.

Wat is je motivatie om jurylid te worden?
‘Vorig jaar was ik jurylid bij de Effies. Ik verwacht dat de Esprix net als die prijs erg leuk en leerzaam is om te doen.’

Wat is er karakteristiek aan de cases in uw categorie?
‘Bij telecom en energiebedrijven gaat het in principe om dienstverlening met niet-tastbare producten. Als telecombedrijven hebben we dan nog het voordeel dat je een toestel kunt koppelen aan een abonnement, maar bij een energiebedrijf zullen ze niet snel laten zien hoe goed je een mixer kunt laten lopen met hun stroom. Emotie speelt altijd een rol bij dit soort diensten, maar je communiceert ook wel degelijk veel functionele eigenschappen. Kijk maar naar onze campagne met Ali B. die zelf wil kunnen kiezen of hij ansjovis op zijn pizza neemt of niet.’

Hoeveel cases krijg je ter beooreling voorgelegd?
‘Geen idee. Vijftien? Een stuk of dertig? Dat zou mooi zijn, want het is erg inspirerend om naar het werk van vakgenoten te kijken en erover te discussiëren.’

Wat onderscheidt de Esprix van de Effie?
‘Ik heb de indruk dat er bij de Esprix meer naar het geheel wordt gekeken, waarbij strategie, creativiteit en resultaat even zwaar wegen.'

Is de Esprix volgens u de meest begerenswaardige prijs op het gebied van marketing-communicatie?
‘Hij is zeker begerenswaardig. Ik ben er ook van overtuigd dat hij aan belang aan het winnen is. Qua bekendheid is hij nog niet zo ver als de Effie, maar hij is zeker zo waardevol.’

Wat maakt de prijsuitreiking tot een uniek evenement?
‘Ik ben er nog niet bijgeweest, maar ik hoor er goede verhalen over. De organisatie moet uitstekend zijn, er komen veel interessante cases voorbij en de sfeer is goed.’

Welke case (campagne) mag er dit jaar niet ontbreken?
‘T-Mobile. En Telfort is natuurlijk ook memorable in mijn speelveld. Daarnaast zou ik zeer geïnteresseerd zijn in de case van het Rijksmuseum. Hoe hebben ze het hele land weten te enthousiasmeren voor de heropening van een honderd jaar oud museum?’

Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘De Amstel-vrienden en de windenergie-case van Eneco. Eneco heeft een grote betrokkenheid weten te creëren voor het onderwerp duurzaamheid. Amstel vond ik heel geestig en doelgericht. Mooi hoe "de vrienden van" op zoveel verschillende plekken wordt geactiveerd. Zelfs tot en met "Voetbal International" op tv.' 

 

esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
de enige award waar creativiteit en resultaat in juist gewogen wordt: 50/50.
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Uitreiking 2017
Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right