Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.

Esprixjury kent dertig nominaties toe
Esprix-uitreiking donderdag 2 april in Felix Meritis

Amsterdam, 3 maart 2020.

Eenentwintig campagnes zijn in totaal dertig keer genomineerd voor een Esprix. Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren. Dept leidt het bureauklassement met vier nominaties. Zeeman is driemaal genomineerd met de case Zeeman sneaker. De jury maakt op 2 april tijdens de uitreiking in Felix Meritis bekend met welke kleur – brons, zilver of goud – de nominaties zijn bekroond. 

Esprix brengt de meest succesvolle marketingcommunicatie campagnes voor het voetlicht. De afgelopen jaren is de Esprixjury uitgegroeid tot de meest prestigieuze marketingcommunicatie jury van Nederland. Creatieven en marketeers kiezen samen het beste werk van Nederland. Ze beoordelen inzendingen gelijkwaardig op het creatieve idee en het resultaat. De oogst van dit jaar, 30 nominaties, vertegenwoordigt het beste werk van 2019. Op donderdag 2 april reikt de jury in Felix Meritis de bekroningen uit. Ook dit jaar wordt het weer een zeer bijzondere avond voor de top van Marketing Nederland. Kaarten voor de uitreiking zijn via de Esprix-site verkrijgbaar. 

De genomineerden per categorie zijn:

Business to consumer
De Fysio Meeneemservice: dat is verzekeren zonder Paarse Krokodillen
OHRA Zorgverzekeringen

Joe Public Take-Away Advertising

De Ziggo Buikschuifbaan
VodafoneZiggo
Kumpany, Glasnost, BetterMatter 

3 jaar Miele Powerwash
Miele Nederland
Buutvrij for life


Smoorverliefd

Interpolis

Wefilm, Glasnost, Mindshare, Merkle, Amp.Amsterdam, Purple, Fresheads, Roq ’n Rolla


Zeeman sneaker

Zeeman

Persuade, Ganbaroo



Consumer Services 

De Fysio Meeneemservice: dat is verzekeren zonder Paarse Krokodillen
OHRA Zorgverzekeringen

Joe Public Take-Away Advertising

ABN AMRO Overwaarde Hypotheek

ABN AMRO

N=5, MediaCom Nederland, Storm Digital, Zandbeek


Smoorverliefd

Interpolis

Wefilm, Glasnost, Mindshare, Merkle, Amp.Amsterdam, Purple, Fresheads, Roq ’n Rolla


Corporate & Employee experience
Rabo ClubSupport. Samen vieren we de winst.

Rabobank Nederland

180 Kingsday, PHD, Reprise Digital


‘Je bent nodig’

Radboud Universiteit

Total Design, Gloed Communicatie

Charity & Not for profit
SIRE - Waardeer het. Repareer het.

SIRE

Dept

, Pink Rabbit, The Ambassadors, Pünktlich, Newslab, Flycatcher, Studio & Sabien, Straight, PanelWizard Direct, Monalyse B.V., Publicis Groupe -Starcom

Vang de watermonsters

ASN Bank

Selmore Creative Agency



XTACY. Daar zit een luchtje aan.

Openbaar Ministerie

Roorda Reclamebureau

#DOESLIEF

SIRE

Joe Public Take-Away Advertising, Coopr, Blauw Gras, The Compound, Soundcircus, Ruigrok NetPanel, Flycatcher, Monalyse B.V., Publicis Groupe -Starcom, Interattractive

Durables 
De nieuwe generatie Hybrid

Louwman & Parqui – Toyota

DDB Unlimited, Wavemaker, DealerTeam, Pink Rabbit, Captcha,
Triangle PR

, Brandpulse

SIRE - Waardeer het. Repareer het.

SIRE

Dept

, Pink Rabbit, The Ambassadors, Pünktlich, Newslab, Flycatcher, Studio & Sabien, Straight, PanelWizard Direct, Monalyse B.V., Publicis Groupe -Starcom

Volkswagen Snelweg Sprookjes

Volkswagen

Achtung!mcgarrybowen & Kraftwerk linked by Isobar

Experimental
Ontspoord - de eerste WhatsAppthriller van Nederland
De Nederlandse Spoorwegen
Johnny Wonder

Bol.com – Hulppiet 
Bol.com 

Dept 

Volkswagen Snelweg Sprookjes

Volkswagen

Achtung!mcgarrybowen & Kraftwerk linked by Isobar

Fast moving
Effe de druk eraf met BubbelFrisss
Riedel DubbelFrisss

DDB Unlimited, ZIGT, Czar, Ronnie Flex

Media, Entertainment & Communications
Ben er weer
Ben 
DDB Unlimited, Initiative Media B.V., DPPLR, Triangle PR, Robot Kittens

De Ziggo Buikschuifbaan
VodafoneZiggo
Kumpany, Glasnost, BetterMatter

Retail, etail & ecommerce
Crisp - Farm to fork voor het grote publiek
Crisp
Achtung!mcgarrybowen & Kraftwerk linked by Isobar

Bol.com – Speelgoedboek
Bol.com
Dept

Zeeman sneaker

Zeeman

Persuade, Ganbaroo

Sales promotions & Activations
Zeeman sneaker

Zeeman

Persuade, Ganbaroo


IKEA Luistercatalogus

IKEA Nederland

Buutvrij for life, AMP.Amsterdam

Small Budget
Ontspoord - de eerste WhatsAppthriller van Nederland
De Nederlandse Spoorwegen
Johnny Wonder

XTACY. Daar zit een luchtje aan.

Openbaar Ministerie

Roorda Reclamebureau

Business to business

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right