Esprix-interview Frank Basters


Frank Basters jureert in de categorie ‘Product launch’. Hij is Head of Performance & Style bij Adidas Benelux.

Bent u voor het eerst jurylid?
‘Nee, dit is het vierde jaar dat ik betrokken ben bij de Esprix, eerst als jurylid Small Budget en FMCG Non-Food, vorig jaar als juryvoorzitter FMCG Non-Food en dit jaar als juryvoorzitter Product Launch.’

Wat is uw motivatie om zitting te nemen in de Esprix-jury?
‘Het is inspirerend om af en toe een stap uit het dagelijks werk te zetten, en om met collega’s te bomen over fraaie marketingcampagnes. Het biedt je nieuwe, andere inzichten en helpt de geest fris en scherp houden.’

Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Esprix?
‘Ik vind dat wij allen, marketeers, bureaus en andere betrokkenen, de verantwoordelijkheid hebben om het vak in een positief daglicht te stellen, en dat doet de Esprix. En zeg nou zelf, er is toch niets leukers dan erkend te worden door vakgenoten?’

Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen in de marketingcommunicatie? 
‘Wat mij betreft het feit dat er beoordeeld wordt op zowel strategie, creatie als resultaat. Die mix, waarbij er bovengemiddeld op alle drie de pijlers gescoord moet worden, maakt de Esprix tot wat het is.’

Is de Esprix volgens u de meest begerenswaardige prijs op het gebied van marketing-communicatie?
‘Werkend bij een sportmerk, besef ik als geen ander dat het leven zonder concurrenten wel heel erg saai zou zijn. Er zijn verschillende fraaie prijzen, die allen hun verdiende plaats in de markt hebben. De Esprix is daar zeker een van, en eentje die bovendien elk jaar aan waarde lijkt te winnen. Complimenten in deze voor de organisatie, die er alles aan doen om de lat steeds hoger te leggen door aanscherping van criteria, selectie van juryleden, verbetering van achterliggende processen, goede PR en organisatie van een bijzonder aangenaam en goede uitreiking.’

Wat maakt de prijsuitreiking tot een uniek evenement?
‘De kwaliteit van de organisatie, en de mix van gasten ter plaatse.’

Welke case (campagne) mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Zonder andere cases tekort te doen, want er is veel goed werk, maar ASR/Feyenoord/Blijdorp schiet direct te binnen. Van Rotterdam, voor Rotterdam. Een sympathieke invulling en fraai statement als scheidend hoofdsponsor, gedetailleerd uitgevoerd.’

Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘”Begin je eigen winkeltje. Gewoon bij Albert Heijn.” Als vader van twee ervaar je de impact als geen ander. Complimenten aan Albert Heijn ook voor de kwalitatieve invulling, want in tegenstelling tot veel andere acties zijn de vergaarde winkelitems nog duurzaam ook. Er wordt nog steeds nagenoeg dagelijks mee gespeeld door mijn dochter.’

esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
de enige award waar creativiteit en resultaat in juist gewogen wordt: 50/50.
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Uitreiking 2017
Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right