Esprix-interview Frank Basters
Frank Basters jureert in de categorie ‘Product launch’. Hij is Head of Performance & Style bij Adidas Benelux.
Bent u voor het eerst jurylid?
‘Nee, dit is het vierde jaar dat ik betrokken ben bij de Esprix, eerst als jurylid Small Budget en FMCG Non-Food, vorig jaar als juryvoorzitter FMCG Non-Food en dit jaar als juryvoorzitter Product Launch.’
Wat is uw motivatie om zitting te nemen in de Esprix-jury?
‘Het is inspirerend om af en toe een stap uit het dagelijks werk te zetten, en om met collega’s te bomen over fraaie marketingcampagnes. Het biedt je nieuwe, andere inzichten en helpt de geest fris en scherp houden.’
Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Esprix?
‘Ik vind dat wij allen, marketeers, bureaus en andere betrokkenen, de verantwoordelijkheid hebben om het vak in een positief daglicht te stellen, en dat doet de Esprix. En zeg nou zelf, er is toch niets leukers dan erkend te worden door vakgenoten?’
Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen in de marketingcommunicatie?
‘Wat mij betreft het feit dat er beoordeeld wordt op zowel strategie, creatie als resultaat. Die mix, waarbij er bovengemiddeld op alle drie de pijlers gescoord moet worden, maakt de Esprix tot wat het is.’
Is de Esprix volgens u de meest begerenswaardige prijs op het gebied van marketing-communicatie?
‘Werkend bij een sportmerk, besef ik als geen ander dat het leven zonder concurrenten wel heel erg saai zou zijn. Er zijn verschillende fraaie prijzen, die allen hun verdiende plaats in de markt hebben. De Esprix is daar zeker een van, en eentje die bovendien elk jaar aan waarde lijkt te winnen. Complimenten in deze voor de organisatie, die er alles aan doen om de lat steeds hoger te leggen door aanscherping van criteria, selectie van juryleden, verbetering van achterliggende processen, goede PR en organisatie van een bijzonder aangenaam en goede uitreiking.’
Wat maakt de prijsuitreiking tot een uniek evenement?
‘De kwaliteit van de organisatie, en de mix van gasten ter plaatse.’
Welke case (campagne) mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Zonder andere cases tekort te doen, want er is veel goed werk, maar ASR/Feyenoord/Blijdorp schiet direct te binnen. Van Rotterdam, voor Rotterdam. Een sympathieke invulling en fraai statement als scheidend hoofdsponsor, gedetailleerd uitgevoerd.’
Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘”Begin je eigen winkeltje. Gewoon bij Albert Heijn.” Als vader van twee ervaar je de impact als geen ander. Complimenten aan Albert Heijn ook voor de kwalitatieve invulling, want in tegenstelling tot veel andere acties zijn de vergaarde winkelitems nog duurzaam ook. Er wordt nog steeds nagenoeg dagelijks mee gespeeld door mijn dochter.’