"Het gaat altijd om impact maken"

"Het gaat altijd om impact maken vanuit een intrinsieke motivatie en het purpose van het merk."
Juryvoorzitter Nancy Poleon in gesprek met Joeri Jansen, juryvoorzitter van de categorie Charity & Not for profit. 

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
"Dat waren twee cases. Ondraaglijke Sieraden en de Verdwenen SS’er. Die laatste is in deze rubriek al door Levi Sars besproken. Deze spannende podcast is storytelling pur sang. Je voelt aan alles dat de makers op een verhaal zijn gestuit dat vertelt moest worden. Het bewijst dat als je gelooft in een idee of een verhaal en echt het avontuur aangaat dat er dan altijd iets bijzonders uit komt. Bij aanvang wisten de makers niet wat dit verhaal hen zou brengen. Maar de luisteraars ook niet daarom is het medium zo goed gekozen. Het trekt je in het verhaal en in het museum.  Een toename in het aantal bezoekers van maar liefst 30%! Mededankzij alle aandacht in PR."

"Dan de tweede case: Ondraaglijke sieraden. Een aangrijpende case waarin shame texting centraal staat. Creatief is er een aansprekend en treffend symbool gevonden in de naamketting. Het sterkste werkte dit in de video waarin drie slachtoffers afscheid nemen van hun ondraaglijke kettingen door hun verhaal te vertellen en de ketting letterlijk af te doen. “Zo ontdoen zij zich van de identiteit die hen is aangepraat. Want shaming is niet wie je bent.” In de jury ontstond een interessante discussie. Er was twijfel bij de outdoor waarin je niet ziet dat de ketting wordt afgeworpen. Hierin zouden de scheldwoorden ook juist normerend kunnen werken waardoor de campagne een averechts effect kan hebben. Toch is de conclusie dat het beeld in combinatie met de headline ook in outdoor voldoende stopping power heeft om het gesprek te starten. Sommige juryleden vertalen het dragen van de ketting ook als het ‘ownen’ van een pijnlijke gebeurtenis. Door de ketting te dragen is het niet wie je bent maar heb je de gebeurtenis wel eigen gemaakt. Door dit nieuwe inzicht werd de twijfel over zilver of brons afgeworpen en kreeg zilver zelfs een klein goud randje…"


Waarom is Charity volgens jou een interessante categorie en wat maakt het bijvoorbeeld anders dan Business for good?
"De Charity & Not-for-profit categorie bestaat uit niet-commerciële organisaties, stichtingen en instanties. Hoewel het een vrij brede categorie is met vaak veel inzendingen gaat het altijd om campagnes die impact maken vanuit een intrinsieke motivatie en het purpose van het merk. Bij Business for good denk ik dat je nog kritischer moet kijken of een campagne 100% oprecht is of dat er sprake ik van bijvoorbeeld greenwashing." 

"Natuurlijk zijn er bij ons ook discussies en soms twijfels over een case. Het is dan aan de voorzitter om al voor het jureren kritische vragen te stellen en de ware intenties boven tafel te krijgen. Tijdens het jureren zal die discussie dan verder moeten worden gevoerd en mochten er dan nog steeds twijfels zijn, is er nu de kans om ook tijdens het jureren de opdrachtgever of het bureau te contacten en kritisch te bevragen."


Jullie zijn bij Roorda altijd bezig met campagnes met een maatschappelijk impact. Wat voor impact (if any) heeft dat op jouw jury werk bij Esprix? 
"Door je ervaring zie je wanneer de makers herkenbare valkuilen of short cuts zijn tegengekomen. Misschien kijk ik nog iets kritischer met een gedragsbeïnvloedingsbril. Welke interventies zijn ingezet en hebben die inderdaad ook het gewenste effect behaald?  Soms kan het uitdragen van een negatieve norm bijvoorbeeld creatief heel verrassend of innovatief zijn maar vaak veroorzaakt het een negatief resultaat en bevestigt het juist de negatieve norm. 
Het jureren zelf heeft ook weer impact. Niet alleen het werk maar ook de discussie met de jury is super inspirerend waardoor je voor jezelf ook weer keer op keer de lat hoger legt."

 

Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right