Esprix-interview Carin van Berkel


Carin van Berkel,  Manager Vrije Tijd bij de ANWB, is voor het tweede jaar jurylid in de categorie B2C.

B2C, wat is dat eigenlijk voor categorie?
‘Daar valt eigenlijk alles onder wat niet in andere categorieën past, hoewel je een campagne ook voor B2C en een andere categorie mag inzenden. De campagnes in B2C zijn specifiek gericht op consumenten en zitten vaak op zaken als vrije tijd, leisure, media en beleving. Zoals vorig jaar”Jouw film, jouw festival”, “Bezoek Canada” en “Wie is Tim?”’

Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Esprix?
‘Daarvoor zie ik twee redenen. De eerste is dat het meedoen aan zo’n prijs van belang is voor een marketeer, niet alleen om waardering te oogsten maar ook om eens goed en scherp naar je eigen werk te kijken. Je krijgt meer inzicht in de kracht van je campagne en in die van anderen. Bovendien, reden twee, draagt het bij aan de professionalisering van je vak.’

Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen in de marketingcommunicatie? 
‘Dat is al vaker gezegd, maar wat ik heel erg mooi vind is de combinatie van creatie en effectiviteit. Een campagne moet niet alleen maar mooi of leuk zijn, maar ook werkelijk een gedragsverandering hebben bewerkstelligd. Je zit met creatieven en opdrachtgevers in de jury, dus al die aspecten komen aan bod, en de discussies zijn vaak verhit en van een hoog niveau. Ze verruimen je denken. En ja, creatieven letten eerder op creativiteit en de adverteerder meer op het resultaat. Met alle mogelijke gradaties natuurlijk.’

Welke case (campagne) mag dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Ik vind de campagne van SunWeb met reisleider Harry heel interessant. Die kent alleen maar lovers of haters, lijkt het. Je vindt het fantastisch of je vindt het niks. Dat vind ik leuk, en ik ben benieuwd naar het effect. En dan heb je de campagne van ABN Amro met het koppeltje dat in de wildernis een tentje opzet. Ik vraag me af of iemand weet van wie die commercial eigenlijk is en of mensen het geloofwaardig vinden dat  de ABN Amro zich met verzekeringen bezighoudt. Maar het filmpje is erg mooi.’

Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
“Wie is Tim”, die de fans van GTST een hele zomer bezig heeft gehouden. Daar hebben we in de jury nog flinke discussies over gehad, maar uiteindelijk hebben hem unaniem voorgedragen voor een Esprix.’

esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
de enige award waar creativiteit en resultaat in juist gewogen wordt: 50/50.
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Uitreiking 2017
Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right