“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."

Juryvoorzitter Joeri Jansen in gesprek met Sophie Benink, juryvoorzitter Sales promotions & Activations. 

Vorig jaar was een topjaar voor categorie Sales promotions & activations met Goud voor Unox Nieuwjaarsduik en Grand Prix voor Zeeman en maar liefst 5 bronzen Esprixs. Toen we als hoofdjury na een discussie besloten dat Zeeman vooral de Grand Prix verdiende in jouw categorie glom je van trots. Kun je vertellen wat dat moment voor jou betekende?
 “Het uitreiken van een Grand Esprix is uitzonderlijk. De grote winnaars van vandaag zijn vaak merken die hun maatschappelijke relevantie goed invullen. In de categorie Sales promotions & Activations kijken we naar hoe creativiteit is gebruikt om een gevoel te creëren, maar vooral hoe het mensen in beweging heeft gebracht. Zeeman laat al een aantal jaar zien hoe je consistent in je merkthema kunt blijven zonder saai te worden. Je kon de klok erop gelijkzetten dat het merk dit jaar weer met een statement product zou komen en toch heeft de uitgebrachte kledingcollectie weer verrast. Mijn categorie wordt vaak terecht gekoppeld aan korte-termijnresultaten, maar juist de cases die daarbij ook een lange-termijneffect op merk kunnen aantonen word ik blij van. Het zogenaamde ‘shortermism’ is negen van de tien keer echt een killer voor creativiteit. De glimlach die je zag is waarschijnlijk het resultaat van jaloersmakende creatie én cijfertjes.”


Ik las in persbericht de nieuwe positionering van Glasnost en werd getriggerd door jullie ambitie: Merken helpen om een positieve impact te maken. Hoe zou je die positieve impact duiden? En heb je hier een inspirerend voorbeeld van. 
“Mooi dat het je heeft bereikt. Ik denk overigens dat veel bureaus deze ambitie in de kern hebben, maar ieder uiteraard op een eigen manier. De maatschappelijke verantwoordelijkheid die merken toebedeeld krijgen groeit gestaag. We laten ons kritisch oog vallen op de grote spelers; wie groot is kan in principe grote verandering teweegbrengen. Daarnaast barst de markt voor merken die vanuit purpose zijn ontstaan ook uit zijn spreekwoordelijke voegen. Merken die ervoor openstaan deze verantwoordelijkheid te nemen, willen wij daarbij graag ondersteunen. Met hen ontwikkelt Glasnost verhalen waarin merk en maatschappij elkaar vinden en waarvan het merk een logische afzender is. Een voorbeeld waar ik trots op ben is het Vodafone 5G CoPilot Project. Onze klant betrad de markt met 5G op het moment dat Nederland dit vooral koppelde aan brandende zendmasten. In de telecommarkt werd 5G voornamelijk gebracht als toekomstmuziek, met veel futuristische ver-van-je-bed communicatie. Wij wilden laten zien wat het vandaag voor mensen kan betekenen en deze impact ook direct bewijzen. Met behulp van Vodafone’s 5G tech hebben we een realtime 8D audiotoepassing gebouwd die Tristan Bangma, NK tandemwielrenner met slechts 1% zicht, voor het eerst weer solo heeft laten rijden. De technologie hebben we gedoneerd aan een instituut voor blinden en slechtzienden, die het in gebruik heeft genomen.”


Deze positionering hebben jullie creatief vertaald in “We Revolt, They Talk”. Afgelopen periode was een jaar met veel opstand en oproer (revolt). Heeft dat jullie geïnspireerd? Is dit iets wat je in cases terug hoopt te zien dit jaar?
“Glasnost dankt haar naam aan het hervormingsprogramma voor openheid van Gorbatsjov. Om de samenleving vooruit te brengen kregen burgers vrijheid om mee te denken en te doen. Dat is destijds een revolutionaire beweging geweest. Revolt verwijst hiernaar, maar gaat vooral om de manier waarop wij in tegenwoordige tijd mensen, merken en cultuur willen verbinden. Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig in ons vakgebied. Die dapperheid hoop ik dit jaar in cases terug te zien. We hebben het jaar van de corona campagnes hopelijk afgesloten, het is weer tijd voor branie.”

 

"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right