Esprix-interview Hans Koeleman


Hans Koeleman, Director Corporate Communication van KPN, is bestuurslid van de Esprix, waarvoor hij ook jurylid en juryvoorzitter is geweest.

Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Esprix?
‘Het is goed voor je eigen werk en voor de kwaliteit van het vakgebied. We inspireren elkaar door in te sturen en ons werk op een serieuze manier te laten beoordelen. Dat je op het podium staat is mooi, maar in essentie gaat het erom dat een bijdrage te leveren aan de ontwikkeling van het vak en het naar een hoger niveau te tillen. Je houdt jezelf en elkaar scherp door mee te doen. Niet alleen het werk van de winnaars, ook dat van andere deelnemers wordt heel serieus en verantwoordelijk besproken en becommentarieerd door een zeer vakkundige jury.’

Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen in de marketingcommunicatie? 
‘Je komt bij de Esprix niet weg met werk dat alleen maar leuk is, waar je veel lol mee hebt gehad als bureau en adverteerder en waar veel geld aan is gespendeerd. Het gaat echt om resultaat. Dat is overigens niet altijd even gemakkelijk te definiëren, want de ene keer gaat het om het aantal “likes” op Facebook en de andere keer om een omzetverhoging. Dus er wordt gekeken naar idee, doelstelling en resultaat, maar ook naar de creatieve executie en de gevolgde strategie. Alle elementen worden meegenomen, en de bewijslast is cruciaal.’

Is de Esprix de meest begerenswaardige prijs?
‘Ja, zeg ik natuurlijk. De Esprix is een beetje een witte raaf onder de Awards, het is een uitzonderlijke prijs, heel anders dan wat er al is. Hij verenigt alle elementen van marketingcommunicatie en van andere prijzen en is ook meer gericht op mensen met algemene verantwoordelijkheid binnen bureaus en opdrachtgevers dan andere Awards.’

Wie mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Ik weet wel wie volgend jaar niet mag ontbreken: KPN. We zijn nu met een hele grote schaatscampagne bezig. Ik hoop dat er veel merken insturen die bezig zijn met de lange termijn. Dat is ook iets wat de Esprix bijzonder maakt. Deze wereld is vaak erg gericht op korte-termijnsuccessen, maar een goed opgebouwde lange-termijnstrategie is veel wezenlijker.’

Welke Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘De DELA-case vind ik erg knap. Hoe je als uitvaartverzorger laat zien waar je eigenlijk voor bent. Het menselijke aspect, ja, zonder kleverig te worden. Dat hebben ze gewoon goed gedaan.’

esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
de enige award waar creativiteit en resultaat in juist gewogen wordt: 50/50.
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Uitreiking 2017
Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right