lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen

Hoe was het niveau vorig jaar?

Goed en inspirerend! Er zaten parels tussen van bureaus en adverteerders die er in slagen om werk te maken dat ook op het internationale speelveld gaat scoren.

Wat is je opgevallen?

Crossmedia is de norm en digitaal een integraal onderdeel van het hedendaagse werk. Tel daar marketeers en bureaus bij op die scherp durven te kiezen. Die combinatie leidt tot ingezonden ideeën die in symbiose zijn met de middelen, tactieken en mediakanalen om ze effectief te laten scharnieren.

Wat kan beter en waarom?

Het is in de regel tactisch sterk en slim, maar het blijft vaak vluchtig en mist lengte. Het korte termijn effect prevaleert boven het bouwen aan de grotere merkreputatie. Voor volgend jaar zou het mooi zijn om keuzes terug te zien waar dit jaar de basis voor werd gelegd. Lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen die de moeite vormen om in beweging te komen; dan moeten ze dus wel optellen, ieder jaar weer.

Waarom moeten mensen naar de Esprix uitreiking komen?

Het is de bekroning van het beste werk op het gebied van marketingcommunicatie. De opdrachtgevers, de bedenkers en de makers hebben hun werk laten beoordelen door hun concurrenten en vakgenoten. De resultaten daarvan verdienen niet alleen een bekroning, maar ook navolging in het vak. Hier komen de vakidioten samen uit de creatieve en marketingwereld. De avond is daarmee zowel een mooie afspiegeling van de toon en smaak van het vak van het afgelopen jaar als de start van de keuzes die we volgend jaar kunnen verwachten.

Wat betekent de Esprix voor jou persoonlijk?

Ik zie werk voorbijkomen dat ik zelf gemaakt had willen hebben! Ideeën die de toon zetten in plaats van de massa volgen. Als het je lukt om de massa op je eigen voorwaarden in beweging te krijgen dan heb ik daar bijzonder veel respect voor. Het is een dubbel moeilijke opgave omdat het werk moet excelleren op de combinatie van creativiteit en effectiviteit. Ik zie het als mijn bijdrage aan het vak om de discussies daarover te faciliteren.

Is Esprix eigenlijk stiekem de belangrijkste reclameprijs?

De Esprix zijn de Leeuwen van Nederland. Krachtige ideeën die mensen aantoonbaar in beweging krijgen. Dat is waar het marketingcommunicatie vak om draait en waar creatieven en marketeers het voor doen. Ideas that pay off!

Hebben we voldoende reclameprijzen of juist te veel?

De verschillende prijzen dienen ieder hun eigen doel: de ADCN beoordeelt zuiver idee en craft, de Effie prijst hoofdzakelijk effect. Voor de Esprix kan het één niet zonder het ander: voor marketingcommunicatie moet een goed idee mensen in beweging krijgen. Het is goed voor het vak dat de prijzen de verschillende perspectieven op scherp zetten, daarmee worden de discussies, ook tussen de 150 juryleden van de Esprix, juist interessanter.

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right