"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."

Hoofdjuryvoorzitter Edward van de Ridder in gesprek met Michiel Rijshouwer, juryvoorzitter van de nieuwe categorie Long term. 

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
“Afgelopen jaar zat ik in de jury retail, etail en e-commerce. Terecht brons was er voor de Jumbo EK campagne ‘Supporter van Superfans’. Over smaak valt te twisten, maar het was mooi om te zien dat het Jumbo lukte om alle andere supermarkten ruim voor te blijven. Door te kiezen voor een idee wat aansluit bij wat de gemiddelde Nederlander leuk vindt. En dat aanvoelen is knap. Het was echt de EK winnaar met goede omzetresultaten bovendien. Ook de bronzen kerstcampagne van bol.com case was indrukwekkend. Mooi om te zien hoe al die media en middelen op elkaar waren afgestemd. Zat echt slim in elkaar. Met een aanzienlijke versterking van de positie van bol.com in deze kerstmarkt tot gevolg. Wat ik wel jammer vond was dat het idee van het kersthuis op Funda ondersneeuwde in het grotere geheel. Terwijl deze stand alone echt supersterk was en, als ik het me goed herinner, ook heel goede resultaten liet zien. Helemaal gezien het budget. Zilver was er voor onze Zeeman case Skeer. Ik heb ‘m zelf natuurlijk niet mogen jureren, maar ik vond dat deze creatief het sterkste was. Deze campagne heeft voor Zeeman ook zeer goed gewerkt. Mede omdat de campagne authentiek voelde. Het merk heeft zich aanzienlijk versterkt bij jongeren.”

Je bent voorzitter van de nieuwe Long Term Esprix-categorie. Waarom vind jij de toevoeging van die categorie belangrijk?
“Veel marketeers en bureaus zijn uit op korte termijn successen. En nemen niet de tijd om te bouwen aan een merk. Dat duurt vaak jaren. Het vraagt veel discipline en doorzettingsvermogen. En het moet dan wel echt authentiek zijn en goed passen. Het is zo verleidelijk om steeds weer iets anders te doen. Maar daar doe je de consument niet altijd een plezier mee. Die heeft al moeite genoeg om alles uit elkaar te houden. Soms denk ik dat marketeers de waarde van hun merk overschatten. En daarmee ook de moeite die consumenten willen doen. De holy grail van het vak is toch dat je een strategisch kader en/of merkconcept ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft. Een sterk platform dat steeds nieuwe ideeën genereert en ook zelfreinigend werkt. Waardoor de ideeën steeds beter worden. Beter begrepen, beter herkend. Die echt optellen en gekoppeld worden aan het merk. Zodat er een beweging in gang wordt gebracht en echt waarde wordt toegevoegd. Je krijgt in ons vak niet zo heel vaak de kans om hier, gedurende langere tijd, aan mee te werken. En als dat lukt moet dat bekroond worden. Zodat het ook anderen inspireert. Een Esprix in deze categorie is, denk ik, het moeilijkst om te winnen en dus nu al de meest begerenswaardig.”



Jij hebt met de Zeeman-case jaar-op-jaar Esprixs gewonnen. Wat is jouw advies voor het schrijven van een goede case aan mensen die dit jaar hun case willen inzenden?
Schrijf to the point en feitelijk. Ik lees toch best vaak cases die heel dik worden aangezet. Geschreven door reclameschrijvers die je vanaf de eerste zin proberen te overtuigen. Uiteindelijk prik je daar toch door heen. Ik denk dat te veel proza niet alleen afleidt, maar de jury ook het gevoel geeft dat er iets wordt gecamoufleerd. En dat werkt dan niet positief door. In de beste cases laat het idee zich in een paar regels beschrijven. Meestal gebaseerd op een superscherp inzicht. Als dat scherp is, dan is de helft van de buit binnen. En een heldere link tussen doel, strategie en resultaat. Klinkt als een open deur. Maar dat is meestal best lastig. Omdat je dan keuzes moet maken. Ook hier zie je vaak dat men er te veel bij haalt. Waardoor het mistig wordt. De case mag best scherper zijn dan wat bij het oorspronkelijke project is gebrieft. Iedereen weet dat het achteraf makkelijker is om alles helder te zien en het strak op te schrijven.”

Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right