"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."

Juryvoorzitter Michiel Rijshouwer in gesprek met Boris Nihom, juryvoorzitter van de categorie New business concepts.

Wat was vorig jaar in jouw jury de het meest jaloersmakende creatieve idee en waarom werkte dit zo goed?
“We hebben vorig jaar Het Helpende Bord van Hak bekroond met een gouden Esprix. Deze case bracht voor ons twee manieren van denken mooi samen. Aan de ene kant zien we namelijk vernieuwende businessideeën van grote corporates, die zorgen voor nieuwe verdienmodellen of nieuwe relaties tussen merk en doelgroep (bijv. Bol.com). En aan de andere kant zien we inzendingen van start-ups die op een creatieve, vernieuwende manier een bestaand (maatschappelijk) probleem weten op te lossen (bijv. Local Heroes). Wat mooi was aan de case van Hak is dat het begon als een campagne voor een 'traditionele' corporate, maar uitgevoerd is al een start-up. Een klein team binnen Hak dat samen met het bureau een prototype heeft gemaakt, dit in de winkels heeft gekregen en vanuit daar de oplage en distributie verder heeft uitgebreid. Het bord vormde zelfs het begin van wat ze in de case 'Haktivisme' noemen: met nieuwe businessideeën mensen helpen om gezonder en beter te eten.”

Dit is het tweede jaar voor de categorie new business concepts. Waar liepen jullie afgelopen jaar tegen aan met deze nieuwe categorie? Waarom hebben jullie besloten om het formulier aan te passen voor deze categorie?
“Binnen deze categorie zijn we op zoek naar producten, diensten of platformen waarbij de jaloersmakende creativiteit in de propositie zelf zit. Dit kan een creatief businessmodel zijn, een creatief (digitaal) product of bijvoorbeeld een creatief uitgewerkte customer experience. Vaak worden dit soort ideeën anders aangestuurd dan een campagne. Een campagne uiting gaat live als 'ie af is, terwijl business concepts vaak als MVP live gaan en vanuit daar doorontwikkeld worden. Een campagne heeft een looptijd, terwijl een business concept always-on beschikbaar is. En van een campagne verwacht je direct resultaat, terwijl bij het ontwikkelen van een business concept ook het valideren van hypothesen een resultaat op zich kan zijn. Kortom, de dynamiek is bij business concepts totaal anders dan bij campagnes. Het oude formulier leende zich echter niet goed voor deze andere dynamiek. We hebben daarom een aantal belangrijke wijzigingen aangebracht. Zo vragen we naar 'gebruikers segmenten' in plaats van 'doelgroepen' en zijn de 'doelstellingen' vervangen door 'hypothesen'. Ook vragen we concreet naar de 'waardepropositie', 'executie' en 'businessmodel' ipv 'strategie' en 'concept'. Hiermee hopen we dat inzenders die geen communicatie achtergrond hebben, zich meer in de categorie zullen herkennen.”



Een succesvol business concept kan succesvol zijn zonder of ondanks de campagne. Soms is er gewoon sprake van ‘een gat in de markt’ en zijn daardoor de resultaten goed. Vind je het, als vakman, niet lastig dat ook cases met mindere campagnes kunnen winnen? Of hoe gaan jullie hier mee om?
“Dank voor deze cruciale vraag! Het is juist deze creativiteit die we gaan belonen: het vermogen om dat 'gat in de markt' te vinden en om een oplossing te bieden die dit gat in de markt succesvol invult. Juist als vakman hou ik van deze vorm van business creativiteit die leidt nieuwe en onderscheidende producten, platformen en diensten. Plus vaak een jaloersmakend goed (UX) design en de juiste tone-of-voice, zeker bij digitale business concepts. Het vorig jaar bekroonde Local Heroes is een goed voorbeeld van dit type creativiteit. We vragen op het nieuwe formulier dan ook niet naar de campagne, maar naar de go-to-market / lancering. Dit kan een campagne zijn, of net zo goed PR of een loyalty/CRM aanpak. Wie zijn jaloersmakend creatieve en effectieve campagne graag bekroond ziet, kan terecht in 12 andere mooie categorieën bij de Esprix.”  

Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right