‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’

 

De deadline voor de Esprix nadert. Tot aan 26 januari laten we een aantal jury/bestuursleden aan het woord over ‘de nieuwe Esprix’, wat ze inspireert en welke ontwikkelingen ze zien in het komend jaar. Vandaag Nik Nieuwenhuijs (CEO Code D’Azur en jurylid).

Esprix is de prijs die creativiteit viert en effectiviteit/resultaat beloont. Het gaat tegenwoordig vaak meer om data en cijfers dan creativiteit. Esprix wil beiden belonen en bij elkaar brengen. Waarom is deze stap belangrijk?
‘Data en cijfers zijn essentieel om belangrijke nieuwe inzichten te vergaren, of juist bevestiging te krijgen van iets wat je voelt en ziet. Het mooie van ons vak is het samenbrengen van data en menselijke intuïtie om zo tot innovatieve en creatieve inzichten te komen. Creativiteit blijft de belangrijke valuta en is de toegevoegde magie. We beoordelen resultaat en impact, maar aan de andere kant is de boodschap op een creatieve manier overbrengen en de impact hiervan net zo belangrijk.’

Kan je een voorbeeld (binnen/buitenland) noemen dat je in dat kader inspireert? 
‘“Meet Graham” - The only person designed to survive on our roads (Transport Accident Commission). Echt een prachtig voorbeeld van creativiteit gevoed door data met enorme impact en resultaten. Met de campagne “Meet Graham” is het gezicht van kwetsbaarheid gecreëerd door inzichtelijk maken hoe wij als mens zouden moeten evolueren om een ongeluk te overleven. Gegevens uit de geschiedenis van de verkeersveiligheid, medisch onderzoek en menselijke anatomie leidden tot het ontstaan van Graham, een schokkende herinnering aan de reden waarom de menselijke anatomie niet is gemaakt voor auto-ongelukken.

http://www.meetgraham.com.au/

De manier van storytelling en emotionele impact, dus het menselijk maken door  communicatie, vind ik redelijk briljant.’ 

Welke beweging/ontwikkeling heb je in 2017 gezien die je zeer belangrijk/relevant acht voor de marketingcommunicatiebranche?
‘De opkomst en adoptatie van technologieën als AI en conversational. De manier van interactie tussen merk en consument en de uitdaging hoe je als merk je identiteit behoudt, maar ook nieuwe kansen benut.’

Welke ontwikkeling in het vak is voor jou essentieel in 2018 en waarom?
‘Op technologisch vlak vind ik de ontwikkeling van blockchaintechnologie nogal indrukwekkend. Nieuwe initiatieven die als paddenstoelen uit de grond schieten en straks een revolutie ontketenen, maar ook initiatieven die met veel bombarie worden geïntroduceerd en als sneeuw voor de zon weer verdwijnen.

De nieuwe manier van gedecentraliseerd content consumeren, waarbij de grote platformen (the big five) minder invloed hebben en alle makers beschermd worden voor gebruik van hun creaties.

Het zal nog wel even duren voordat dit voorbeeld mainstream gaat worden maar ik geloof dat merken nu al goed moeten gaan nadenken over hun rol en de impact op de business als het zover is.

Tijdens het event ‘Koffiedik kijken’ eerder deze maand, sprak Linda.-hoofdredacteur Jildou van der Bijl over het nog menselijker worden van merken in 2018, ik kon me heel erg goed vinden in haar beredenering.

Technologie en data zorgen voor nog betere één-op-één communicatie en nog meer relevante communicatie voor merken naar klanten. Maar soms gaat er iets mis in deze communicatie of belofte. En als er iets mis gaat, ligt het meteen op straat. Dan vertellen we het liefst de hele wereld wat er mis is gegaan om het merk vervolgens op het hakblok te leggen.
Dus dit is het jaar dat merken meer “sorry” zeggen en toegeven als er iets mis is gegaan, net als wat mensen doen.’

Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Esprixjury kent 29 nominaties toe
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
de enige award waar creativiteit en resultaat in juist gewogen wordt: 50/50.
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Uitreiking 2017
Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right