"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"

Juryvoorzitter Gerben van Walt Meijer in gesprek met Sander de Bruijn, juryvoorzitter van de categorie Business to Business & Employee Experience.  

Afgelopen jaar was een wederom een uitdagend jaar waarbij de hoop was dat de wereld verder open zou gaan, maar in werkelijkheid was dit niet het geval (zonder het C-woord te noemen). Welke impact heeft het op campagnes gehad binnen de categorie Business to Business & Employee Experience?
“Mensen hebben behoefte aan betrouwbare informatie. Campagnes met het oog op relatie, advies en informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen, zeker nu in sommige branches de business echt minder is geweest. Daarnaast is het vinden van de juiste balans tussen maatschappelijk waarde toevoegen en het verkopen van je merk, producten en diensten nu belangrijker dan ooit. En voor werkgevers geldt hetzelfde. Begrippen als mentale gezondheid, vitaliteit, en ‘psychological safety’ bepalen momenteel de HR agenda’s. Empathie en transparantie zijn onmisbare elementen in iedere employer brand campagne. Het is de onzekerheid die mensen scherp houdt, waardoor veel mensen er juist nu voor kiezen om hun werkgever te verlaten. Ze zijn tijdens het lange thuiswerken minder betrokken geraakt of voelen zich minder gewaardeerd. Het precies weten waar je staat geeft een gevoel van stabiliteit. Een helder verhaal over de pandemie en de invloed daarvan op de werksituatie in combinatie met een empathische boodschap is waar mensen nu naar op zoek zijn.”


Hoe maak je een kans binnen de categorie Business to Business & Employee Experience?
“Zoals bij andere categorieën bestaat onze jury uit een mix van specialisten en generalisten van bureaukant en adverteerderskant. We beoordelen iedere case daarom echt vanuit alle hoeken. De winnaars van de afgelopen jaren verschillen stuk voor stuk van elkaar. De ene campagne heeft een hele goede doorvertaling van een inzicht naar een creatief idee, de andere bouwt zo effectief aan trots op de organisatie dat de doelstelling veruit wordt overstegen. We hebben campagnes beoordeeld van een miljoen, en van tienduizend euro. Soms is de creatie matig, maar het effect indrukwekkend, en soms andersom. En heel soms klopt het hele plaatje en mogen we een gouden Esprix uitreiken, zoals in 2019 het geval was met “The Lockdown” van ABN AMRO.”

Terugkijkende naar je ervaring binnen de Esprix wat was voor jou de meest interessante case om te beoordelen en waar zat dat in?
“Een van de cases die ik persoonlijk tof vond om te beoordelen en die vorig jaar een bronzen Esprix ontving, was “Wie de klomp past...” van Franciscus Gasthuis & Vlietland. Met een relatief klein budget wisten zij drie vliegen in een klap te slaan; instroom doelstelling behaald, uitstroom onder controle gekregen en de trots van de eigen medewerkers een impuls weten te geven. En het bracht intense discussies op gang binnen de jurygroep. Dat is het allerleukste, als het schuurt, dan kom je tot de beste conclusies. Uit de afgelopen twee edities zijn in totaal 4 bronzen Esprix Awards voortgekomen in onze categorie. Hoe gaaf zou het zijn als we dit jaar weer een zilveren of misschien wel een gouden Esprix mogen toekennen.” 

Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
"Jury kent 28 nominaties toe!"
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right