Het beste werk van 2013 bekend

Dertig campagnes zijn genomineerd voor een Esprix. Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat intelligente strategie en onderscheidende creativiteit leidt tot commercieel succes. Donderdag 12 juni maakt de beste jury van Nederland bekend met welke kleur – brons, zilver of goud – deze nominaties worden bekroond.

In 12 categorieën heeft de jury, 120 topmensen uit verschillende disciplines, zich de afgelopen twee maanden over de inzendingen gebogen. Esprix zet de meest succesvolle marketingcommunicatie campagnes in het voetlicht. Bij binnenkomst zijn de campagnes beoordeeld op de aangetoonde gedragsbeïnvloeding. Vervolgens heeft de jury gekeken naar de drie pijlers creatie, strategie en resultaat. De oogst van dit jaar, 30 nominaties, vertegenwoordigt het beste werk van 2013. Ze tonen aan dat goedgemaakte campagnes de investeringen dubbel en dwars terugverdienen.

De genomineerden per categorie zijn:

FMCG
Doritos Jacked (Stunt) Rijschool
Pepsico Nederland
Fitzroy, OMD                                   

Product launch
Dentidrill
ixorg
GreyPossible
                                                                       
Volkswagen GTI Bannerbahn
Pon’s Automobielhandel
ACHTUNG!
                                   
Doritos Jacked (Stunt) Rijschool           
Pepsico Nederland
Fitzroy, OMD                       

Business to consumer
Hackers Tutorial                                                           
Digibewust / ECP
Wefilm

Het geluid van Q-music                                               
Q-music Nederland
Delight Agency

Kijk kanker de wereld uit
Ditzo
ETCETERA, Red Urban, Creative Venue                                                           

Telecom & utilities
Introductie Zo zijn wij / Stel samen                                   
T-Mobile
ETCETERA, MediaCom

HI #morecrap           
KPN Hi
FHV BBDO                                                           

Retail
Jij kan alles maken met keukenmini’s van Albert Heijn
Albert Heijn
TBWA\NEBOKO, MEC, HazazaH, Nickelodeon, Insert Media, Kukeleku           

Financial
Rijksmuseum           
ING Nederland
JWT Amsterdam
                                                           
Nationale Pechmonitor
Nationale-Nederlanden
Red Urban, Mindshare
                                               
Kijk kanker de wereld uit
Ditzo
ETCETERA, Red Urban, Creative Venue                                               

Duurzame goederen
Volkswagen GTI Bannerbahn
Pon’s Automobielhandel
ACHTUNG!                                                                       

Not for profit
Vaarwater – Smart City, Smart Canals                       
Waternet
Tam Tam, TNO

The Worst Harlem Shake Ever                                   
Parkinson Vereniging
Saatchi & Saatchi | Leo Burnett Amsterdam, DPPLR

Draag je steentje bij tegen kinderkanker                       
Stichting Kinderen Kankervrij (KiKa)
Goud Activatie

Je krijgt maar een kans voor een eerste indr            uk                                   
Stichting Mijn Kind Online
Wefilm

Hackers Tutorial                                                           
Digibewust / ECP
Wefilm

Help Alzheimer overwinnen, dan hoeft niemand zichzelf te verliezen                       
Alzheimer Nederland
N=5

Emma pleister
Stichting Steun Emma Kinderziekenhuis AMC
JWT Amsterdam                                               

Business to business
Fuel Duel Challenge                                                           
Mercedes-Benz
N=5, MediaMonks, Corrino

Eneco Windmolenbezorging
Eneco Retail
FHV BBDO, OMD                                               

Emloyee engagement & internal branding
Express                                                                          
Eneco Holding
Guilty People

Postbezorger. Deelvanmijnleven                                   
PostNL
Publicis


Small budget
Crisis Schmisis – 40 Dagen Vasten                                   
Buutvrij for life
Buutvrij for life

Je krijgt maar een kans voor een eerste indruk            
Stichting Mijn Kind Online
Wefilm

#geslaagd
KPN Hi
Red Urban                                                                       

The Worst Harlem Shake Ever
Parkinson Vereniging
Saatchi & Saatchi | Leo Burnett Amsterdam, DPPLR
                                   
Help een kitten met een knitten
Dierenbescherming NHN
L.O.V.E.           

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right