"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"

Juryvoorzitter Sophie Benink in gesprek met Marieke van Balen, juryvoorzitter van de categorie Fast Moving.


Je bent voor het derde jaar voorzitter in de categorie Fast Moving. De context waarin cases beoordeeld worden verschilt per jaar. Zo ook de factoren die meegenomen worden in de beoordeling van de vakjury op creativiteit en effectiviteit. Waar ga jij dit jaar (extra) op letten? 
“Dat maakt het inderdaad telkens opnieuw tot interessante edities. Waar in 2020 de opkomst van de Corona epidemie veelal zorgde voor het opschorten van budgetten en veel merken -soms zelfs geforceerd- zich richtten op het thema “verbinding blijven zoeken & in home genieten” is 2021 meer het jaar waar we gaan zien hoe merken zich hebben gedragen in een context van aanblijvende onzekerheid en aanwezigheid van Corona. Andere jaren was het regelmatig zoeken naar duidelijke doelstellingen (business/ marketing/ communicatie ) van de case en de behaalde resultaten in relatie daarmee, daar ga ik dit jaar nog scherper op letten en vooraf vragen over stellen. Zodoende voorkomen we onnodige discussie in de jury en concentreren we ons op inhoudelijke goede discussies, ik kijk ernaar uit :-)”


Welke ontwikkeling(en) van het afgelopen jaar binnen het Fast Moving segment verwacht of hoop jij in cases terug te zien dit jaar? 
“De Retail business doet het in het algemeen erg goed terwijl Foodservice het in belangrijke segmenten zwaar heeft; ik verwacht hierdoor een impact op de invulling van omnichannel campagnes. Dat levert vaste mooie inzichten op.”

Welke Esprix case is je het meest bijgebleven en waarom? 
“De cases waar de meeste discussie over was, zijn het beste bijgebleven. Dat zijn vaak niet de overduidelijke winnaars of verliezers, want die scoren meestal consistent. Zonder namen te noemen waren het cases waarvan de doelstellingen onvoldoende scherp geformuleerd waren en dus discussie ontstond over of het nou wel zo goed was qua resultaat. Cases waarbij het budget zo hoog was dat het resultaat wel duidelijk, maar niet knap was. En tenslotte cases waarbij de strategie of de insight super strak waren geformuleerd, maar de executie minder geslaagd was waardoor er discussie ontstond op het creatieve vlak. Dat maakt het juist heel leuk en leerzaam als jury.”

"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right