“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”

Bestuursvoorzitter Jacqueline Smit in gesprek met juryvoorzitter Edward van de Ridder. 

Vorig jaar was jouw eerste jaar als juryvoorzitter: wat neem je daaruit mee naar dit jaar?
Ik ben me nog meer bewust geworden dat de diversiteit van inzichten onze grootste kracht is. Dat begint al met dat het bij de Esprix gaat over creativiteit én resultaat. Maar het is bovendien belangrijk dat we elke case vanuit zoveel mogelijk perspectieven bekijken. Bij ons is dan ook niet het individuele cijfer van ieder jurylid bepalend, maar de discussie op de jurydag. Om zoveel mogelijk verschillende perspectieven te krijgen, hebben we nu meer dan ooit gezocht naar diversiteit, niet alleen qua representatie van gender en kleur, maar ook qua expertise. In de verschillende jury’s zitten dan ook ervaren mensen uit heel veel vakgebieden, van marketingdirecteuren tot business consultants, van ondernemers tot reclamecreatieven, van mediastrategen tot social media experts. Die breedte, ‘verschil van inzicht’ in de meest letterlijke betekenis, dat is nou precies wat de Esprix jury zo leuk maakt.



Waarom het onderscheid in de Do Good categorie?`
Een aantal jaren geleden hebben we de categorie opgerekt van Not for Profit/Charity naar ‘Do Good’, waarin alle maatschappelijke cases samenkwamen. Dit was omdat steeds meer bedrijven zich ook met ‘goed doen’, met purpose bezig gingen houden. Je ziet de afgelopen tijd echter twee ontwikkelingen: aan de ene kant heeft de purposehype ervoor gezorgd dat heel veel bedrijven insturen, waardoor de mooie ‘not for profit’ cases dreigen onder te sneeuwen. Aan de andere kant merken we – gelukkig – ook dat steeds meer bedrijven vinden dat dit soort cases geen los en daardoor vaak loos purposestatement mag zijn, het moet daadwerkelijk bijdragen aan hun eigenlijke business. Een goed voorbeeld daarvan is de winnende Ikea-case van vorig jaar [https://www.marketingtribune.nl/food-en-retail/nieuws/2020/11/ikea-wil-bewustwording-door-bring-back-friday/index.xml ]. Business en ‘do good’ gaan dus steeds vaker hand in hand. Daarom hebben we vanaf dit jaar de nieuwe categorie ‘Business for good’ én een eigen categorie voor Charity & Not for Profit-cases.

Wat verwacht je van de cases in Business Concepts?
Businesscreativiteit in de breedste zin. Even uit mijn eigen ervaring: we zien steeds vaker dat creativiteit door bureaus niet alleen maar wordt ingezet voor campagnes. Bureaus zetten steeds vaker naast hun reclamepraktijk ook eigen businesses op, maar ze worden ook door bedrijven ingeschakeld om hele businessconcepten uit te denken. Daarbij is de campagne vaak maar een klein onderdeel, want ook de hele positionering, merknaam, brand design, website, social presence, alles wordt daarbij meegenomen. En dat heeft ook weer implicaties voor de processen. Zo bekroonden we in 2020 Farm to fork-supermarkt Crisp, maar we merkten dat we dat soort prachtige cases eigenlijk te kort doen door alleen naar de campagne, de technische innovatie of het design te kijken – het gaat om alles bij elkaar. Daarom geven we bij de nieuwe categorie Business Concepts ook expliciet aan dat we niet zoeken naar campagne-ideeën, maar naar innovatieve, creatieve concepten die het hart van de bedrijfsvoering raken. En die creativiteit kan dus nog veel breder zijn dan een nieuw merk neerzetten. Het gaat bijvoorbeeld ook om commerciële ideeën die zorgen voor groei, of andere innovatieve concepten op het gebied van organisatie, werkprocessen en klantervaring.

Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right