"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"

De Esprix bekroont zesentwintig cases
Esprix-uitreiking dinsdag 9 mei in De Duif

Amsterdam, 13 april 2023.  

Zesentwintig verschillende cases krijgen op 9 mei tweeëndertig Esprix’s uitgereikt. Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat goede creatieve ideeën jaloersmakende resultaten opleveren. Dentsu Creative Amsterdam leidt het bureauklassement met vijf bekroningen. Zes cases zijn tweemaal bekroond: Being There met de case ‘Unox: De Langste Aanloop Ooit’, DDB Unlimited met de case ‘Van prijsvechter naar hartendief’, Dentsu Creative Amsterdam met de case ‘Andersom Solliciteren’, Energize met de case ‘PLUS Kerst 2022’, iO met de case ‘De Verdwenen SS'er’ en Joe Public met de case ‘De Kilometerverzekering. Ja, dat is OHRA.’ De jury maakt op 9 mei tijdens de uitreiking in De Duif bekend met welke kleur – brons, zilver of goud – de winnaars worden bekroond.

Esprix zet de meest succesvolle marketingcommunicatie- en business conceptcases campagnes op een podium. De creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken. De afgelopen jaren is de Esprix-jury uitgegroeid tot de meest prestigieuze marketingjury van Nederland. Het is de enige award waar creatieven, marketeers, strategen, producers en ondernemers samen jureren. De diversiteit van de jury zorgt ervoor dat de cases vanuit elke hoek bekeken worden. Zij beoordelen de inzendingen bovendien gelijkwaardig op het creatieve idee en het resultaat. Edward van de Ridder, Eindjuryvoorzitter: “Er zijn best veel creatieve prijzen in ons vak. Maar de Esprix is de enige award die creativiteit alleen bekroont als het ook bewezen goed gewerkt heeft”.  

De oogst van dit jaar, 32 Esprix's, vertegenwoordigt het beste werk van 2022. Voor het eerst worden dit jaar ook Long Term Esprix's uitgereikt, een bekroning voor langer lopende campagnes die jaar-op-jaar succesvol zijn vanuit hetzelfde creatieve idee.

Op dinsdag 9 mei reikt de jury in De Duif de bekroningen uit. Ook dit jaar wordt het weer een zeer bijzondere, exclusieve avond voor de top van Marketing Nederland. Kaarten voor de uitreiking zijn via de Esprix-site verkrijgbaar, echter wel beperkt i.v.m. het maximum van 150  zitplaatsen.

De bekroningen per categorie:

Business for good
Niemand Buitenspel
ING
Wefilm Creative Agency

Primeur in Nederland: Nationale-Nederlanden en Runner’s World lanceren cover met braille
Nationale-Nederlanden
Triple Double Sportmarketing, Hearst - Runner's World, Stichting Running Blind

Business to Business & Employee Experience
Andersom Solliciteren
Randstad Nederland
Dentsu Creative Amsterdam 

Woest Zuid zoekt Senior Klimboom Analist
Woest Zuid
Johnny Wonder

Business to consumer
Andersom Solliciteren
Randstad Nederland
Dentsu Creative Amsterdam 

De Kilometerverzekering. Ja, dat is OHRA.
OHRA
Joe Public Take-Away Advertising, HolyFools, MindShare

PLUS Kerst 2022
PLUS Retail
Energize

Van prijsvechter naar hartendief
Kruidvat (A.S. Watson Health & Beauty Benelux) 
DDB & Eigen Fabrikaat 

Charity & Not for profit
De Verdwenen SS'er
Nationaal Monument Kamp Amersfoort
iO

Hoe gasvrij ben jij?
Natuur & Milieu
Buutvrij for Life, Kollektiv Media & PR, September Digital Agency, Okerblauw, Film Nomads

Ondraaglijke Sieraden
Slachtofferhulp Nederland
N=5, Cake film & photography, De Grot, Massive Music, Blyde

Consumer Services
De Kilometerverzekering. Ja, dat is OHRA.
OHRA
Joe Public Take-Away Advertising, HolyFools, MindShare

Durables
Girlhood Dreams
Pon Porsche Import
Dentsu Creative Amsterdam, EssenceMediacom (Media), The Media Nanny (PR), Maria Bodil (fotografie), Underpromise (productie)

Volkswagen: Je vertrouwde vriend
Volkswagen
Dentsu Creative Amsterdam, EssenceMediacom, Flowresulting, Brand Doctors

Fast moving
Naïf yes we are!
Naïf Good Care
Fitzroy, Match My Brand, Pink Marketing, Joan An Beadoin

Unox: De Langste Aanloop Ooit
Unox 
Being There

Verzeker Carnaval 
Bavaria (Royal Swinkels Family Brewers)
Fama Volat, Zigt 

Long term
Het succes van een 'zuinig' verhaal
Zeeman 
Persuade

Hoe de Oudejaarstrekking jaar op jaar een grotere traditie werd.
Staatsloterij, een merk van Nederlandse Loterij
TBWA\NEBOKO

Hoe je met Zaterdag de harten van Nederland verovert
ŠKODA Nederland
Selmore Creative Agency, MediaCom Nederland

Zo Simpel kan het zijn
T-Mobile
Alfred International

Media, Entertainment & Communications
Doornroosje kust je wakker.
Poppodium Doornroosje
Bureau Loos

Unox: De Langste Aanloop Ooit
Unox 
Being There

New business concepts
Feelee
Greenberry & Garage 2020
Greenberry & Garage 2020

Retail, etail & ecommerce¨
PLUS Kerst 2022
PLUS Retail
Energize

Van prijsvechter naar hartendief
Kruidvat (A.S. Watson Health & Beauty Benelux) 
DDB Unlimited & Eigen Fabrikaat 

Sales promotions & Activations
Expeditie Oceaan
Albert Heijn
TBWA\NEBOKO

NS Wintercity
NS
TBWA\NEBOKO

Smart Budget
De Verdwenen SS'er
Nationaal Monument Kamp Amersfoort
iO

Sint belt aan
KPN
Dentsu Creative Amsterdam

Sorry Haarlem, you can’t ban this meat ad
La Vie 
Fitzroy

Stop als vak met gokreclame
Copy Commando
Copy Commando

Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right