Esprix-interview Jacqueline Smit

Jacqueline Smit, directeur van 538 Groep, is voorzitter van de jury van de Esprix.

Waarom mag je als bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Esprix?
‘Omdat de Esprix de prijs is die de gedragscomponent beloont, de mate waarin een merk er in is geslaagd de consument in beweging te krijgen. En daar gaat het toch om in dit vak. Je moet kunnen aantonen in welke mate je het gedrag van de consument hebt beïnvloed, dus een reëel activatieresultaat kunnen aantonen.’

Wat onderscheidt deze Award van andere prijzen in de marketingcommunicatie? 
‘Bij de ADCN ligt het zwaartepunt op creativiteit, bij de SPIN op interactiviteit en de Effie bekroont de effectiviteit. Maar de Esprix is een prijs voor het commerciële, het artistieke én het activatieaspect, dat heeft geen enkele andere Award in Nederland. Het gaat daarbij om duurzame activatie, een echte, meetbare gedragsverandering op de lange termijn. Neem de zilveren DELA-case van vorig jaar. Je werd aangespoord iets van een dierbare achter te laten op internet. Dat zette mensen in beweging, maar veranderde ook de categorie. Dat is natuurlijk op het moment van jureren strikt genomen niet meetbaar, maar de jury is zo deskundig dat zij dat absoluut kan beoordelen.’

Is de Esprix de meest begerenswaardige prijs op het gebied van marketing-communicatie?
‘Tegenwoordig zie je dat een merk steeds meer in dialoog moet, en wil, met de consument. Je moet authentiek, realistisch communiceren, wil je hem of haar nog in beweging krijgen. Als de Esprix dat beloont, en dat doet ze, dan is het de meest begerenswaardige prijs van Nederland.’

Wie mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Ieder merk dat er in is geslaagd een activatie in gang te zetten die significant en bijzonder is voor een categorie. Je ziet dat merken soms wel heel snel trots zijn, maar laat ze het eerst maar eens aantonen met een deugdelijke onderbouwing en bewijsvoering.’

Welke Esprix-winnaar uit voorgaande jaren spreekt jou het meest aan?
‘Albert Heijn zat vorig jaar op een heel herkenbare manier dichtbij zijn DNA door consumenten een mooie kruidenierswinkel bij elkaar te laten sparen. Het was bovendien een uitstekend onderbouwde case, dus een heel terechte winnaar van goud.’

"Jury kent zevenendertig nominaties toe!"
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right