‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’

3 vragen aan Edward van de Ridder door Jacqueline Smit 

Waarom ben je dit gaan doen?
De Esprix is simpelweg de leukste jury, omdat je alle cases vanuit alle perspectieven bekijkt. Allereerst omdat creativiteit en effectiviteit even zwaar meetellen. Maar ook omdat er heel veel verschillende juryleden samen over de cases praten - niet alleen bureaucreatieven, -strategen en adverteerders, maar ook media-experts, techneuten en producenten. In de afgelopen jaren, waarin ik de FMCG-jury mocht voorzitten, merkte ik al dat jurydiscussies je elke keer weer nieuwe inzichten geven. Het is verfrissend om elke keer weer te merken dat er zoveel andere manieren zijn om naar een case te kijken dan je eigen dagelijkse perspectief. Dat maakt maakt deze jury leerzamer dan elke andere.

Het moeilijkste wordt voor mij om mijn mening deze keer WEL onder stoelen of banken te steken. Laat ik het zo zeggen: dat is niet mijn aangeboren grondhouding. Juist omdat het er bij de Esprix om gaat om de cases vanuit meerdere perspectieven te bekijken, ga ik er samen met de voorzitters van de deeljury’s extra op letten dat al die perspectieven aan bod komen. Alleen als iedereen in de jury zijn zegje kan doen, krijgen we een discussie die recht doet aan waar de Esprix voor staat.

Wat is jouw mening over Resultaat versus Creativiteit?
Er niet zoiets als ‘versus’: resultaat en creativiteit hebben elkaar keihard nodig. Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst. En resultaat zonder creativiteit, dat is een campagne zonder ziel. En ook dat is het bekronen niet waard, zeker niet bij de Esprix, waar we gaan voor jaloersmakend werk.

Welke cases moeten echt inzenden?
In ieder geval cases die de durf en de creativiteit hebben gehad om niet mee te gaan in de ‘samen’, ‘juist nu’ en ‘voor elkaar zorgen’-toon die ook wel een virus leek. Dit jaar bleek het voor veel adverteerders verdomd lastig om daar niet mee besmet te raken. Juist campagnes die boven dat maaiveld durven uitsteken, zou ik graag terugzien. Ik ben een positief mens, en hoop dat zelfs uit dit bizarre jaar goede dingen voortkomen. Neem nou zo’n in eigen huis gemaakte campagne van VanMoof, deze zomer gelanceerd: het vereist lef om juist in deze tijd een heel eigen toon aan te slaan. En het vereist lef om de aanval op de auto te openen - omdat je hoopt dat de tijd er nu rijp voor is. Dat de autolobby erin slaagt om de commercial in Frankrijk verboden te krijgen, beloont VanMoof feitelijk alleen maar nog meer voor die durf. Ik zou heel graag zien dat VanMoof deze case instuurt, met hopelijk klinkende resultaten.

"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right