'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'

Tussen kerst en nieuwjaar hadden we het genoegen om een aantal vragen te mogen stellen aan Jacqueline Smit (voorzitter) en Jur Baart die samen het bestuur van de Esprix Awards vormen. Aan tafel schoof ook de kersverse nieuwe juryvoorzitter Edward van de Ridder aan, die het stokje heeft overgenomen van Nathalie Peters en Roel Welling. 

2020 was een bijzonder jaar. Hoe heeft dit invloed op de Esprix Awards?
Jacqueline Smit: “We kijken bij de Esprix altijd naar de beste campagnes van het jaar en die willen we in de spotlights zetten. Bij het bepalen wat het beste werk was in 2020, kijken we zowel naar creatie als resultaat. Dit zijn de 2 pijlers waarop al het werk wordt beoordeeld. Voor bijna alle categorieën tellen ze evenredig mee. Alleen bij Experimental en Small Budget telt creativiteit zwaarder, omdat het resultaat voor die categorieën soms lastiger te meten zijn.” Jur Baart vult aan: “Je hoort in de wandelgangen dat 2020 een minder creatief jaar was. De grote vraag is of dit ook daadwerkelijk zo was. En of de campagnes niet extra succesvol waren. Tot 24 februari kunnen bureaus en merken hun campagnes insturen. Na het jureren kunnen we de balans opmaken hoe marketingjaar 2020 was.” 

De Esprix Awards heeft een nieuwe juryvoorzitter: Edward van de Ridder
Jacqueline Smit: “Net zoals voorgaande jaren kijken we elk jaar naar de samenstelling van de jury. Een goede combinatie van ervaren creatieven, strategen en adverteerders. Dit jaar heeft er een wissel plaatsgevonden in het juryvoorzitterschap: Edward van de Ridder neemt het stokje over van Nathalie Peters en Roel Welling. Zij hebben samen ervoor gezorgd dat ieder jurylid van de Esprix was doordrongen van de 2 pijlers ‘creativiteit’ en ‘resultaat’. En dat de lat in de eindjury hoog werd gehouden. We hebben Edward gevraagd om juryvoorzitter te worden, omdat hij altijd op zoek is naar de juiste balans tussen strategie, creatie en resultaat. Hij kan goed bruggen slaan en is toch niet bang voor discussie. Het bestuur heeft alle vertrouwen dat hij als juryvoorzitter de Esprix Awards weer verder kan laten doorgroeien.” 

Ook in de jury zelf is er een behoorlijke nieuwe aanwas
Edward van de Ridder: “De Esprix is de enige vakprijs die campagnes vanuit alle kanten bekijkt: creativiteit en effectiviteit zijn bij ons gelijkwaardig. Daarom is het ook belangrijk om te zorgen dat alle perspectieven in de jury vertegenwoordigd zijn. Dit jaar hebben we bij de selectie van de juryleden extra gelet op die diversiteit. Zodat we in de jurydiscussie de cases niet alleen bekijken vanuit het perspectief van adverteerders en reclamebureaus, maar ook vanuit media, mediabureaus, PR-bureaus, productiebureaus en meer technische partijen.” 

ADCN en Spin Awards zijn samengegaan. Wat vinden jullie hiervan? 
Jur Baart: “Vanuit het bestuur hechten wij veel waarde aan de rol die een award moet innemen; die van curator. Wat was goed, opvallend en/of effectief werk. Je kunt tegenwoordig niet meer op de hoogte zijn van al het werk dat gemaakt wordt. Hoe graag je het ook zou willen. Het is te versnipperd. Ik weet zelf ook niet welke social campagne nu echt spraakmakend is geweest in 2020. Daarom is het goed dat er awards zijn, zodat de beste cases komen bovendrijven. En ik begrijp goed dat commerciële awards met personeel in dienst zoals de ADCN en Spin hun krachten en vooral kosten in deze tijd gaan bundelen. Er mogen ook best wel wat minder awards shows overblijven straks. Zolang het beste werk maar boven komt drijven.”

Hoe gaan jullie om met Covid in 2021; jurering en uitreiking
Jur Baart: “De jurybriefing zal eind januari online plaatsvinden in kleine groepjes. De eerste juryronde is bij de Esprix Awards altijd online; daar worden de cijfers per case gegeven. En dan komen de jurydagen. Die staan gepland begin April. Als we op dat moment nog steeds net bij elkaar kunnen komen, kunnen we ook deze ronde makkelijk online organiseren.” Jacqueline Smit: “De uitreiking zal 3 juni zijn. We hopen dat we dit weer live kunnen doen natuurlijk. Vorig jaar kon dat niet en zijn we naar de winnaars toegereden. Dat was memorabel. En dat is wat we willen. Een memorabel moment creëren voor de makers van het beste werk.” 

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right