Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.

3 Vragen aan juryvoorzitter Nathalie Peters. 

Jullie groeien ieder jaar met inzendingen. Waarom is de Esprix zo'n aantrekkelijke award?
De Esprix is zijn tijd altijd vooruit geweest. Het was de eerste prijs die effectiviteit en creativiteit beoordeelde en beloonde. Deze geïntegreerde benadering is nu de norm waarmee we naar het marketingcommunicatie vak willen kijken. De Esprix is de prijs die dit denken en doen beloont. De winnende Esprix cases zijn altijd bewezen succesvol, eigentijds tot stand gekomen door creatief en innovatief te denken en zichtbaar met een grote dosis passie gemaakt. Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen, en zulke cases wil je graag inzenden om uiteindelijk samen met je opdrachtgever op het podium te staan.
 

Uit welke hoek komen de meest verrassende inzendingen voor jou?
Het aantal inzendingen in BtB was verassend laag. Dat is jammer. Ik kan mij niet voorstellen dat er niet meer inzendwaardige BtB campagnes zijn. Uit de BtC hoek kwamen de meeste inzendingen, zoals elk jaar het geval is. Dit jaar was de kwaliteit echter ongekend hoog in deze categorie. Dat zie je ook terug in de nominaties/winnaars. Charity/not for profit heeft altijd veel, mooi en effectief werk. Ik heb prachtige “purpose campagnes” van grote commerciële bedrijven gezien, gebaseerd op goed insights. Misschien niet verassend, maar dit jaar zag je een duidelijke stijging in ‘voice’ toepassingen. 

Een inspirerende categorie is experimental. Dit jaar 10 cases met drie bekroningen. In deze categorie gaat het om nieuwe ideeën, verrassende creatie, edgy techniek of het vernieuwd toepassen van media. De onvoorspelbaarheid in deze categorie maakt het zo leuk. Ik vind trouwens dat we in deze categorie nog meer mooie inspiratie mogen terugzien. 

Wat moeten bureaus en marketeers uit deze editie van de Esprix volgend jaar meenemen in hun werk?
Het gaat bij de Esprix om effectiviteit en creativiteit. Dan moet je het de jury wel mogelijk maken daarop te (be)oordelen. Steeds vaker zien we dat er allerlei redenen zijn om geen of slechts zeer beperkte inzichten te geven in data en budgetten. Dat geldt ook voor doelstellingen en resultaten. Veel ruis in de metrics. Het gaat niet alleen om mediaresultaten maar het gaat (nog steeds) om business doelstellingen en business resultaten. Dat willen we als jury bewaken. Een prijs als de Esprix moet altijd een directe correlatie met de business houden. Wat zijn de mechanieken die tot het resultaat geleid hebben? Hoe duurzaam zijn die? Ook kijken we naar de consistente bouw van je merk. Draagt de inzending bij aan de verbreding of verdieping van die merkbeleving?

Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
'De échte creatieve pareltjes.'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right