Esprix-interview Pieter Plaisier


Foto © Stephanie Pistel

Pieter Plaisier, Directeur Glasvezelbedrijven KPN, zit dit jaar in de jury ‘Product Launch’.

Waarom hebben ze jou voor deze categorie gevraagd?
‘Ik zou het niet weten, al is glasvezeltechnologie natuurlijk wel redelijk nieuw. In 2012 ben ik juryvoorzitter geweest in de categorie “Non-financial”. Daar zaten alle telecombedrijven in, maar ook aanbieders van andere niet-financiële diensten. Ik vind “Product Launch” wel een mooie nieuwe categorie. Voor marketeers en creatieven zijn nieuwe diensten of producten altijd de krenten uit de pap. Dus snel inzenden!  Of je kunt inzenden voor je eigen branche en deze ook meepikken.’

Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Exprix?
‘Het is een hele mooie vakprijs! Dus ik zou zeggen: stuur in en inspireer anderen. Het is erg leuk om al die cases langs te zien komen, heel inspirerend. Ik heb weleens tegen Peter Paul Blommers gezegd dat er eigenlijk meer mee gedaan zou moeten worden dan alleen een naslagwerk publiceren. Het zou ook goede oefenstof zijn voor marketingopleidingen en –cursussen. Je ziet echt vakwerk, en de hele struggle om tot het resultaat te komen.’

Waar staat de Exprix volgens jou voor? 
‘Dat een goede campagne een bijzondere combinatie is van strategie, creativiteit en een aantoonbaar resultaat. Als je één van de drie pijlers mist, is het geen vakwerk.’

Is de Exprix de meest begerenswaardige prijs? Zo ja, waarom?
‘Als vakprijs is het ambitieus en heel hard aan de weg aan het timmeren. Op een gouden Esprix mag je ongelooflijk trots zijn, ja. Als een Olympisch kampioen.’

Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Iedereen die met passie een creatieve campagne heeft neergezet waar je klanten mee hebt verrast en waar je nu nog de vruchten van plukt. Concreet? Dan natuurlijk Telfort. Ja, dat is een onderdeel van KPN. En Netflix in mijn categorie van Product Launch, want die zetten de tv-business op stelten.’

Welke voorgaande winnaar van de Exprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘Ik vond KLM’s “Live reply” heel verrassend, vrolijk en impactvol. Stewardessen die live antwoord gaven op servicevragen van klanten om de introductie van social media als service-ingang duidelijk te maken. Zo zie je dat gedragsverandering ook met een kleine budget gerealiseerd kan worden. Die campagne kreeg in 2012 Zilver.’

 

esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
de enige award waar creativiteit en resultaat in juist gewogen wordt: 50/50.
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Uitreiking 2017
Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right