Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen

1. Wat betekent 'creativity that pays off' in jouw eigen vakgebied?
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen, een nieuw concept of een originele oplossing voor een probleem zonder dat de doelgroep soms weet dat er een probleem of behoefte is. In mijn vakgebied staat de "mens" in organisaties centraal. Sinds 2 jaar zijn we aan het pionieren om het traditionele Human Resources vakgebied te transformeren naar Employee & Employer Experience. Veel meer de nadruk op het creëren van een medewerker en daarmee mensgerichte organisatie. Hierbij zie ik ook veel overeenkomsten met Customer Experience. Dus waarom deze analogie niet doortrekken naar het HR vakgebied, dus richten wij ons op employee journeys, employee service design, user experience en content design voor interne/externe medewerker proposities etc etc, dit waren tot een paar jaar geleden nog vreemde begrippen binnen HR, maar maken nu het verschil op de arbeidsmarkt en in de manier waarop wij onze medewerkers kunnen blijven binden en boeien. Om dat laatste te doen heb je creativiteit nodig! Hoe geef je medewerkers een WOW ervaring, de overtreffende trap, iets wat ze niet verwachten. Dat is essentieel om relevant te blijven in deze snel veranderende markten en om het juiste talent te blijven vinden in de huidige arbeidsmarkt. 

2. Esprix beloont creativiteit en aantoonbaar resultaat. Hoe ga je daarmee om binnen jouw eigen organisatie?
Het start wat mij betreft bij erkennen en herkennen dat je zowel creativiteit als resultaat nodig hebt om succesvol te zijn. Daarnaast heb je ook lef nodig in grote organisaties om de juiste mensen ruimte, verantwoordelijkheden en budget te geven om ook tot creativiteit te kunnen komen. Uiteraard gaat het geven van verantwoordelijkheid ook gepaard met accountability voor het resultaat, maar staat van te voren niet altijd vast wat dit resultaat gaat of kan zijn. Kortom, veel loslaten dus en vertrouwen op het talent dat zich met dit soort vraagstukken bezig houdt. Creativiteit laat zich niet makkelijk vangen of kopiëren, dat zorgt er ook voor dat je er veel impact mee kan maken, met goede resultaten tot gevolg. Ik vind dat je met name ook initiatief en lef moet stimuleren zodat de unieke talenten van mensen ook zichtbaar worden en mensen zich vrij voelen om hier wat mee te doen. Dan ontstaan er vaak mooie dingen. Maar ook mislukkingen, flops en fouten maken hoort erbij en is soms net zo belangrijk om van te leren en tot grotere hoogte en nog beter resultaat te komen. En dan de "Icing on the cake", beloning van creativiteit en resultaat. Hiervoor heb je een podium nodig waar successen gevierd kunnen en mogen worden, waar mensen op een voetstuk kunnen worden geplaatst en iedereen ook snapt waarom: uniek talent, mooie samenwerking, briljant idee, nieuwe partnerships, beste resultaat, innovatief product, beste challenger etc etc. Succes kent vele gezichten waaraan creativiteit vaak ten grondslag ligt en daar moet je binnen elke organisatie veel aandacht en waardering voor hebben. 

3. Jij bent voorzitter van de categorie Corporate & Employee Experience. Welke ontwikkelingen verwacht of hoop je te zien?
Ik hoop te zien: multiple device proposities, personalised and digital integrated candidate experiences en omni channel campagnes die zowel over de klant als ook de medewerker gaan en nauwelijks onderscheid maken tussen intern/extern. Daarnaast hoop ik ook cases te zien die het vakgebied naar een next level brengen waarbij de opdrachtgever en bureau elkaars verwachtingen hebben overtroffen en nog belangrijker ook hun resultaten en KPI's meer dan waar hebben gemaakt. Voor een belangrijk deel weet ik ook niet wat ik verwacht of hoop, ik laat me graag ook verassen door alles wat er voorbij gaat komen.


 

 

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right