Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!

Persbericht, Amsterdam, 11 april 2024.  

Vijfentwintig verschillende cases krijgen op 23 mei tweeëndertig Esprix’s uitgereikt. Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat goede creatieve ideeën jaloersmakende resultaten opleveren. DDB Amsterdam leidt het bureauklassement met maar liefst zes bekroningen. Alfred International volgt met vier bekroningen en Wefilm Creative Agency is driemaal bekroond. De jury maakt op 23 mei tijdens de uitreiking in Het H’ART Museum bekend met welke kleur – brons, zilver of goud – de winnaars naar huis gaan.

Esprix zet de meest succesvolle marketingcommunicatiecampagnes op een podium. De creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken. Creativiteit en effectiviteit zijn daarbij gelijkwaardig, ze tellen allebei even zwaar mee.  Het is de enige award waar creatieven, marketeers, strategen, producers en ondernemers samen jureren. De diversiteit van de jury zorgt ervoor dat de cases vanuit elke hoek bekeken worden. Edward van de Ridder, Eindjuryvoorzitter: “We merken dat steeds meer topmensen uit het vak zich voor onze jury aanmelden. Dergelijke inhoudelijke discussies tussen CMO’s en topcreatieven over het beste werk vind je nergens anders. En dat zingt blijkbaar rond.” 

De oogst van dit jaar, 32 Esprix's, vertegenwoordigt het beste werk van 2023. Op donderdag 23 mei reikt de jury in het H’art Museum de bekroningen uit. Ook dit jaar wordt het weer een zeer bijzondere, exclusieve avond voor de top van Marketing Nederland. 

De bekroningen per categorie:

Business for good
Hoe de kerstcampagne van Kruidvat een hit werd voor het Armoedefonds
Kruidvat - A.S. Watson
DDB Amsterdam & DDB Retail

Mis Niks
Interpolis
Wefilm Creative Agency

Niet vliegen, wel landen.
Natuurhuisje
Gardeners

The Holie Truth
Holie's
Bram Eigenfeld & Louk Derks (Freelance Team)

Business to business & Employee experience
Als je slim bent, werk je met je handen.
Randstad
Dentsu Creative Amsterdam

De AI M100
Fightclub
Fightclub

Grote Ophefuitverkoop
Buutvrij for life
Buutvrij for life, LamaLama

Takedown
De Nederlandse Politie, THTC
Audio agency Airborne, Mediahuis NRC, Tweakers, Initiative

Business to consumer
Hoe Kruidvat ook tijdens de zomer volledig in the picture bleef
Kruidvat - A.S. Watson
DDB Amsterdam & DDB Retail

Texels. Op z'n Texels.
Texels - Heineken Nederland
Alfred International

Praxis - Een kerstboom vóór Sinterklaas
Praxis
Alfred International, BrandGurus, UM, Monkeys & Bananas, & Agency

Charity & Not for profit
Artsen op TikTok
Artsen Slaan Alarm
Wefilm Creative Agency

Laat kinderdromen uitkomen
KiKa
Joe Public Amsterdam

Verlies Elkaar Niet
Sire
Being There    

Consumer services
Mis Niks
Interpolis
Wefilm Creative Agency

Niet vliegen, wel landen.
Natuurhuisje
Gardeners

Oudejaarstrekking 2023
Staatsloterij
TBWA\NEBOKO, PINK RABBIT, MRTN, Jorrit Kleijnen, Ambassadors, Public Audio, Mindshare, MIG, Home, Newslab

Durables 
Hey Koukleum, tijd voor een Stoov!
Stoov
Fitzroy

Hoe vindt Toyota de weg naar het hart
Toyota Nederland
DDB Amsterdam

Fast moving
Texels. Op z'n Texels.
Texels - Heineken Nederland
Alfred International

Long term 
Eén tegen Eenzaamheid
Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport
Open Now

Kerstcampagnes. Goed eten is samen eten. 
PLUS Supermarkt
Energize (part of Happy Horizon)

Media, Entertainment & Communications
Help, ik heb een bestseller!
Kluun
Joe Public Amsterdam

TikTok Talkshow
KPN
Dentsu Creative Amsterdam

Retail, etail & ecommerce
Hoe de kerstcampagne van Kruidvat een hit werd voor het Armoedefonds
Kruidvat - A.S. Watson
DDB Amsterdam & DDB Retail

Hoe Kruidvat ook tijdens de zomer volledig in the picture bleef
Kruidvat - A.S. Watson
DDB Amsterdam & DDB Retail

Laat je niet verblinden
Zeeman
Persuade

Praxis - Een kerstboom vóór Sinterklaas
Praxis
Alfred International, BrandGurus, UM, Monkeys & Bananas, & Agency

Sales promotions & Activations
Date voor de planeet
IKEA Nederland
DDB Amsterdam

Smart budget
Beschermde berm
Gemeente Tilburg
Fama Volat

Grote Ophefuitverkoop
Buutvrij for life
Buutvrij for life, LamaLama

Stemmen in het Achterhuis
Anne Frank Stichting
Roorda Reclamebureau

"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right