'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'

3 Vragen aan Boris Nihom door Roel Welling. 

Niet alleen de manier van uiten, maar vooral ook de functie van ons vak verandert snel. Hoe zie jij de taak van creatieven veranderen en zie je dat terug in de Esprix?

'Ik ben blij dat creatieven gelukkig steeds eerder aan tafel zitten in het proces. In een wereld die steeds sneller verandert is het voor bedrijven steeds lastiger om een voorsprong te creëren of vast te houden. Functionele innovaties worden razendsnel gekopieerd, de consument gaat steeds meer vreemd en voor iedere klassieke productcategorie is inmiddels wel een slim alternatief. Ons vak gaat daarom al lang niet meer alleen om het bedenken van een mooie verpakking, maar om betekenis geven aan wat je doet. Waar sta je als merk en als bedrijf voor? En hoe komt dat tot uitdrukking in je producten en diensten, in het gedrag van je medewerkers, in je customer experience. Wij zien dat steeds meer creatieven liever daarover nadenken dan over het 'verhaaltje' in de campagne.' 

In dat licht, vind je dat je als reclamemaker een inhoudelijke verantwoordelijkheid hebt in de huidige wereld, of moet je puur dienend zijn aan de wensen van je klant? 

'Uiteindelijk zijn wij dienstverleners. We mogen iedere dag creatief zijn met het budget van iemand anders, dat moeten we goed onthouden. Maar tegelijkertijd moet je je wel beseffen dat die ander ons niet betaalt om klakkeloos naar de mond gepraat te worden. Als je 'partner' wil zijn in plaats van 'leverancier', moet je durven om afstand te bewaren en mensen op een andere manier naar hun bedrijf, merk of sector te kijken.'

Wat is voor jou het nut van een award zoals de Esprix?

'De afgelopen jaren is marketing steeds meer een korte termijn vak geworden. De beschikbaarheid van data maakt dat korte termijn effecten veel makkelijker aan te tonen zijn dan de lange termijn. Het is daarom verleidelijker dan ooit om voor zekerheid te kiezen: liever een trucje dat morgen gegarandeerd een beetje effect heeft, dan een scherpe keuze die in de toekomst wellicht echte verandering en groei veroorzaakt. Doordat de Esprix naar effectiviteit én creativiteit kijkt komen de 'trucjes' er niet doorheen. We kijken niet alleen naar de grote van het effect, maar ook of het effect op een interessante manier bereikt is.' 

'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
'De échte creatieve pareltjes.'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right