Esprix-interview Mireille Spapens


Esprix-jurylid Mireille Spapens is Director Brand, Communications & Corporate Responsibility bij Deloitte.

Waarom ben je jurylid geworden?
‘Ik ben vorig jaar voor het eerst gevraagd voor de Esprix-jury, voor een andere categorie, en dit jaar als voorzitter van de nieuwe categorie Employer branding & Employee engagement. Een belangrijk en fascinerend aspect van marketing en communicatie dat vaak niet de aandacht krijgt, denk ik, die het verdient. Met die categorie is er ook een platform voor succesvolle interne en corporate campagnes. Het is een feestje om te doen, want de jury's bestaan bij de Esprix uit echte vakmensen en de discussies zijn pittig.’

Mag een goede marketing-communicatiecase niet ontbreken bij de Esprix?
“De Esprix is een waardering voor baanbrekend werk. Het is een van de toonaangevende vakprijzen voor intelligente en creatieve acties op het gebied van marketing en communicatie. Als je een Esprix wint laat je zien dat je bij de besten in het vak hoort. Alle prijzen hebben hun eigen waarde, maar de Esprix behoort wel tot de Grand Slam. Die wil je graag in je prijzenkast!’

Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen?
‘Bij de Esprix hebben krijgen strategie, creativiteit en effectiviteit hetzelfde gewicht. Dat is anders dan bij de Effies, waar effectiviteit de doorslag geeft. Ook anders is dat de Esprix altijd een actiematige component heeft. De Esprix zit daarmee tussen de Effie en de Spin Awards in.’

Wie mag er dit jaar zeker niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Dat is een beetje lastig als je niet de onderliggende strategie en de resultaten goed kent, maar “The Candidate” van Heineken, waarin op een originele manier een stagiaire wordt gezocht, vind ik een mooi voorbeeld van branded content, employee engagement en inzet van social media.’

Welke voorgaande winnaar van de Esprix spreekt jou het meest aan en waarom?
‘“DELA–Voor elkaar.” Dat vind ik ontroerende commercials waarin echte mensen hun dankbaarheid uitspreken aan dierbaren voor het te laat is.’

esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
de enige award waar creativiteit en resultaat in juist gewogen wordt: 50/50.
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Uitreiking 2017
Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right