innovatie vraagt om stevig debat


Innovatie is een belangrijk speerpunt bij de Esprix dit jaar. De vakprijs voor de beste marcom-campagnes heeft er een speciale categorie voor opgetuigd, met daarin een jury vol innovatieve frontrunners. Een van die juryleden is Jeroen de Bakker (voorheen Qi en TBWA), die sinds november brand- en online directeur is bij Talpa Radio, waar de merken 538, Radio Veronica, Radio 10 en Sky Radio onder vallen.

'Volgens mij ben ik na zo'n tien jaar weer terug in de Esprix-jury', zegt De Bakker. Hij heeft jarenlange ervaring in talloze tech- en marketingjury's, want hij draait ook al lang mee in de reclamewereld. In 1997 startte hij Qi, dat als digitaal merkenbureau ver voor de troepen uit liep. Later werkte hij voor het grote TBWA, voordat hij weer voor zichzelf begon, eerst met het creatieve bedrijf Lab1111, later met de startup Boodschapp. Eind vorig jaar stapte hij tot veler verrassing over naar de radiowereld, om toe te treden tot de directie van het nieuwe gezamenlijke radiobedrijf van Talpa en Telegraaf Media Groep.

'Net als andere media moet ook radio zich aanpassen aan dit veranderende tijdperk', signaleert De Bakker. 'In het oude medialandschap was er overal beperkte schapruimte, zowel in print als in de ether. In het digitale landschap is daarentegen een oneindige hoeveelheid ruimte. Consumenten willen ook niet allemaal exact hetzelfde, al was dat vroeger wel de insteek van veel bedrijven.'

'Consument als initiator'
De Bakker heeft innovatie altijd toegejuicht en doet dat nog steeds. 'Behoeftes veranderen niet, maar gedrag wel. Daar moet je als bedrijf op inspelen, door de consument te volgen. We bewegen steeds meer van push naar pull. De consument wordt vaker initiator. Zijn gedrag verandert en adverteerders moeten zich daarop aanpassen.'

Dat de Esprix daar nu een speciale prijs voor uitreikt, vindt De Bakker een goede zaak. 'Bij innovatie draait het niet louter om effectiviteit, want je bent vaak nog zoekende. Dat past bij de Esprix, die me aanspreekt door de mix van creatie en resultaat.' Bij innovatie luistert dat volgens hem extra nauw: 'Er is een groot verschil tussen inventiviteit en creativiteit. Ik kijk vooral naar dat eerste, omdat het heel ondernemend is.'

Originaliteit of schaalbaarheid?
Bij het beoordelen van innovaties is het voor De Bakker van cruciaal belang om als jury vooraf goed te overleggen waar je op gaat letten. 'Inzendingen in deze categorie kunnen heel divers zijn. Kijk je dan of iets nog nooit eerder is gedaan of naar de schaalbaarheid van het idee? En laat ik eerlijk zijn: natuurlijk stel ik mezelf ook de vraag wat ik zelf graag had bedacht.'

Is De Bakker een lastig jurylid? 'Nou, ik ben best wel eens uit een jury gezet', lacht de ervaren merkstrateeg. 'Dat komt omdat ik extreme cijfers geef, dus geen zesjes of zeventjes. Het mooie daarvan is dat je als jury duidelijk kleur bekent, maar soms heeft men daar wat moeite mee.' Ook bij de Esprix hoopt hij op een stevig inhoudelijk debat. 'Het is goed om de discussie te voeden. Als jury wil je echt een statement maken: niet het meest gemiddelde werk moet boven komen drijven, maar de cases die er echt uitspringen.'

Insturen voor de Esprix kan nog tot 20 januari 17:00 uur. De deadline voor de nieuwe categorie Innovatie & Transformatie ligt op 31 januari.

Kruidvat grote winnaar bij de Esprix Awards
Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right