'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'

3 Vragen aan Roel Welling door Jacqueline Smit (voorzitter Esprix)

Met de vaste pijlers creativiteit en effectiviteit zien wij weer uit naar een mooie award jaar. Ons vak verandert snel en er zijn veel nieuwe spelers op het veld.  Hoe zie jij als maker het award landschap?

‘Awards zijn een fijne jaarlijkse baken waarin de nieuwe benchmark wordt bepaald en richting wordt gegeven aan waar ons vak naartoe gaat. Prijzen zoals de Esprix moeten adverteerders en makers inspireren en laten zien waar ons vak idealiter naartoe gaat. En hoe lang de awards ook al bestaan, ze moeten meegaan met de tijd, weten wat er speelt en vooroplopen in het belonen van de nieuwe beste norm. De Esprix vind ik persoonlijk de ultieme award, omdat creativiteit idealiter tot iets nuttigs leidt; een probleem oplost, een doel behaalt. En die twee benchmarks, creativiteit en effectiviteit moeten onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn.’

 

‘Wat is de rol van creativiteit in een wereld waar data alles accountable maakt?’

‘Haha, creativiteit blijft simpelweg het allerbelangrijkste middel om in deze wereld tot oplossingen te komen. Om gedragsverandering te bewerkstelligen of een status quo te doorbreken is creativiteit essentieel. Ideeën helpen niet alleen om spullen op een betere manier te verkopen, maar ook tot betere, meer maatschappelijke oplossingen te komen, bedrijven oprecht iets bij te laten dragen en middels bijvoorbeeld storytelling dat op een unieke wijze over te dragen.  

Te veel op data leunen leidt over het algemeen tot standaardisatie en meer van hetzelfde. Data moet vooral gebruikt worden om tot een inzicht te komen waarbinnen je vervolgens met creativiteit totaal kan verrassen.

Zonder creativiteit gebeurt er helemaal niks en blijft alles exact hetzelfde, dan kun je meten en targeten wat je wil. Data is een belangrijk en prachtig verlengstuk van creativiteit, maar nooit andersom.’

 

Wat is jouw advies aan de inzenders bij het schrijven van de case?

‘Begin bij het schrijven eens te verwoorden waarom je zo trots bent op deze case, vanuit jezelf als liefhebber van je werk. Iets minder in clichés, iets meer in oprechte storytelling. De cijfers en bewijzen kun je vervolgens toevoegen. En stuur alleen het werk op waar je trots op bent, wees dus liever select, want met kwantiteit win je geen prijs.

Niet alleen de grote cases worden gezien. Effectiviteit kan in iets heel kleins of minder voor de hands liggen. Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.’

 

'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right