“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”

Juryvoorzitter Boris van Nihom in gesprek met Reuben Alexander, juryvoorzitter van de nieuwe categorie Business for Good. 


Steeds meer merken en bedrijven willen een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij. Tegelijkertijd staan consumenten zeer kritisch tegenover ‘purpose-washing’. Hoe scheid jij het kaf van het koren?
“Eerst het goeie nieuws: Steeds meer bedrijven nemen hun verantwoordelijkheid om positieve impact op de wereld te maken. Dat is fijn. En logisch. Ik geloof er persoonlijk heilig in dat business for good en good for business hand in hand kunnen - sterker nog moeten gaan. Nog niet iedereen weet precies hoe dat moet. Dat zorgt soms dus ook voor purpose-washing. Daarom is het zinnig om (bij inzendingen) altijd even naar de kern van het merk terug te gaan. Dan blijkt vaak vrij snel hoe het met het DNA van het merk zit. En of het een flitsende marketingstunt of een duurzame verandering, -campagne of actie is. Soms is dat een dunne scheidslijn en daarom ben ik heel blij dat het gelukt is een bijzonder diverse-, vakkundige- én gezellige jury samen te stellen. Want er is niets leukers dan om met een open vizier met leuke vakgenoten inhoudelijk over het beste werk van Nederland te praten. Dus daar kijk ik rrrrreuze naar uit.”


Esprix gaat over creativiteit én effectiviteit. Wat betekent effectiviteit in jouw categorie? Alleen maatschappelijke impact, of ook business impact?
“De Esprix is een prachtige prijs, vind ik. Jaloersmakende impact. Vet. En zoals ik hierboven al zei, geloof ik dat business for good en good for business hand in hand moeten gaan. Dus in deze categorie staat business impact gelijk aan maatschappelijke impact. En vice versa. Dat zag je vorig jaar al bij een aantal cases in de categorie Do Good. Zoals bij IKEA met Bring Back Friday bijvoorbeeld, die niet alleen op spraakmakende wijze hun circular hub (omruilservice) introduceerde maar deze service ook voorgoed omarmde en implementeerde (ook internationaal). Om zo hun doelstellingen naar een circulair IKEA in 2030 nog meer uit te dragen. Of Omroep ZWART dat bewees hoe je een grass roots inclusieve Omroep bouwt. En tegelijkertijd ook nog eens 60.000 betalende leden wierf. En daarmee een vaste plek in het publieke omroepbestel veroverde. Over jaloersmakende impact gesproken.


Wat zou wat jou betreft een goed voorbeeld zijn van case die zou moeten insturen?
“Als ik eerlijk ben ga ik me heel graag laten verrassen door wat er op ons af gaat komen. Maar ik zal een aantal merken noemen die ik goed bij deze categorie vind passen: Too Good To GoKlabuJust Diggit. Karma KebabPieter PotSheltersuitLocalHeroesDick MobyFairphonePATS! Ik ben benieuwd! 🍀

"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Frank Basters
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right