Opel’s pay with a view gouden esprix winnaar

Award Goud
Bureau J. Walter Thompson
Klant Opel Nederland
Categorie Experimental

Esprix-waardig in categorie
Betaal met views is een wereldprimeur. Niet eerder heeft een merk producten te koop aangeboden voor YouTube-views. Het plaatst Opel in de wereld van morgen, wat aansluit bij hun missie. En Opel boekt een resultaat dat normaal niet haalbaar is zonder enorme budgetten: volop aandacht voor ‘slechts’ een nieuwe editie.

Korte samenvatting inzending
Opel wilde op een ludieke en innovatieve manier aandacht vragen voor de nieuwe Opel Online Editions. Met een minimaal budget. Geheel in stijl kwam Opel met een uniek digital concept, een wereldprimeur: betaal je nieuwe Opel Online Edition niet met euro’s, maar met You- Tube-views. Want in de onlinewereld zijn views geld waard, veel geld. Film daarom je proefrit in een Online Edition, upload die op YouTube en koop de auto met de views van jouw video. De video moet wel bijzonder worden, want een Opel Online Edition koop je vanaf 589.900 views. Vanaf 3000 views koop je al wel diverse Opel-accessoires. De campagne leverde Opel (wereld)wijde persaandacht op.

Product of dienst
Opel staat voor innovatie in mobiliteit en dat bereikbaar maken voor iedereen. Daarom introduceert Opel een speciale uitvoering, de Online Edition, op de modellen KARL, Corsa en Astra. Een editie voorzien van alle state-of-the-art onlinefeatures.

De Online Edition is standaard uitgerust met:
• 4G Wi-Fi: je auto als Wi-Fi-hotspot voor maar liefst 7 appara ten.
• Smartphone-app: met de myOpel app altijd verbonden zijn met j e auto.
• IntelliLink multimediasysteem: al je mobiele apparatuur geïnt egreerd met het infotainmentsysteem in de auto.
• Opel OnStar: met één druk op de knop een Nederlandssprekende persoonlijke assistent.
• DAB+: gedigitaliseerde radio.

Aanleiding
Opel maakt auto’s die klaar zijn voor de toekomst. En met de introductie van de Online Edition heeft Opel zelfs een uitvoering die volledig in het teken staat van connectiviteit. De editie is voorzien van alle stateof- the-art onlinefeatures. Maar Opel staat bij veel mensen (nog) niet bekend als een merk met state-of-the-art oplossingen.

De campagne moest twee dingen doen:
1. De perceptie van innovatief automerk versterken.
2. Impact realiseren in een markt die draait om introducties van nieuwe
modellen en speciale uitvoeringen.
Kortom, op een ludieke en innovatieve manier aandacht vragen voor de Opel Online Edition. Met een beperkt budget en rekening houdend met strakke richtlijnen op het gebied van marketingcommunicatie vanuit het
Duitse hoofdkantoor.

Doelgroep(en), Doelstellingen, Resultaten
Het aantal doelgroepen is: 1

Doelgroep 1 - omschrijving
Heel Nederland, in het bijzonder digital savvy Nederlanders met een
rijbewijs.

Doelgroep 1 - doelstellingen
1. Imagostatements innovatie en connectiviteit stijgen met 1%. De communicatie moet uitwerking hebben op de volgende imagostatements: ‘Opel biedt eigentijdse modellen aan’ en ‘Opel is een leading merk als het gaat om infotainment en digitale connectiviteit’. Imagostatements in deze markt veranderen vrijwel niet, daarom is een stijging van 1% al ambitieus.

2. Impact uiting, campagne valt op tussen de vele modelintroducties en andere nieuwe uitvoeringen van autofabrikanten. Opel wil serieus opvallen tussen de vele introducties en speciale uitvoeringen. Maar met een klein budget is Opel sterk afhankelijk van earned media. De doelstellingen zijn:
• dat de campagne minimaal 500.000 (digital savvy) extra Nederl anders bereikt, los van de paid inzet/bereik;
• dat de (campagne)website van Opel tijdens de campagneperiode een groot aantal extra unieke bezoekers trekt (+75.000);
• dat het concept free publicity oplevert.

Idee (inzicht & strategie)
Voor de hele markt geldt dat het moeilijk is om aandacht te krijgen voor bestaande modellen. Alles draait om nieuwe modellen. Daarom proberen alle merken met speciale uitvoeringen opnieuw aandacht voor de oudere modellen te krijgen. In een stormvloed aan introducties is het een uitdaging om op te vallen. Zeker lokaal, waar budgetten minimaal zijn en massamediale campagnes over specifieke modellen uitgesloten zijn. Die worden internationaal ontwikkeld.

Opel Pay with Views audio / video

Juryrapport
Views als currency. Een totaal nieuwe benadering van online adverteren. Zeer innovatieve en creatieve aanpak van Opel om mensen met views een auto te laten betalen. Ook is het een slimme manier om mensen in te zetten om content voor je te maken. Op die manier betrek je mensen actief bij het merk en verwerf je sympathie. De aankoopintentie en alle andere onderdelen van de purchase funnel zijn aantoonbaar toege-nomen. Ook is veel publiciteit gegenereerd.

Goud in de catgorie Experimental.

chevron-left
chevron-right