Esprix-interview Frank Basters


Frank Basters jureert in de categorie ‘Product launch’. Hij is Head of Performance & Style bij Adidas Benelux.

Bent u voor het eerst jurylid?
‘Nee, dit is het vierde jaar dat ik betrokken ben bij de Esprix, eerst als jurylid Small Budget en FMCG Non-Food, vorig jaar als juryvoorzitter FMCG Non-Food en dit jaar als juryvoorzitter Product Launch.’

Wat is uw motivatie om zitting te nemen in de Esprix-jury?
‘Het is inspirerend om af en toe een stap uit het dagelijks werk te zetten, en om met collega’s te bomen over fraaie marketingcampagnes. Het biedt je nieuwe, andere inzichten en helpt de geest fris en scherp houden.’

Waarom mag een bedrijf met een goede case niet ontbreken bij de Esprix?
‘Ik vind dat wij allen, marketeers, bureaus en andere betrokkenen, de verantwoordelijkheid hebben om het vak in een positief daglicht te stellen, en dat doet de Esprix. En zeg nou zelf, er is toch niets leukers dan erkend te worden door vakgenoten?’

Wat onderscheidt de Esprix van andere prijzen in de marketingcommunicatie? 
‘Wat mij betreft het feit dat er beoordeeld wordt op zowel strategie, creatie als resultaat. Die mix, waarbij er bovengemiddeld op alle drie de pijlers gescoord moet worden, maakt de Esprix tot wat het is.’

Is de Esprix volgens u de meest begerenswaardige prijs op het gebied van marketing-communicatie?
‘Werkend bij een sportmerk, besef ik als geen ander dat het leven zonder concurrenten wel heel erg saai zou zijn. Er zijn verschillende fraaie prijzen, die allen hun verdiende plaats in de markt hebben. De Esprix is daar zeker een van, en eentje die bovendien elk jaar aan waarde lijkt te winnen. Complimenten in deze voor de organisatie, die er alles aan doen om de lat steeds hoger te leggen door aanscherping van criteria, selectie van juryleden, verbetering van achterliggende processen, goede PR en organisatie van een bijzonder aangenaam en goede uitreiking.’

Wat maakt de prijsuitreiking tot een uniek evenement?
‘De kwaliteit van de organisatie, en de mix van gasten ter plaatse.’

Welke case (campagne) mag er dit jaar niet ontbreken in het deelnemersveld?
‘Zonder andere cases tekort te doen, want er is veel goed werk, maar ASR/Feyenoord/Blijdorp schiet direct te binnen. Van Rotterdam, voor Rotterdam. Een sympathieke invulling en fraai statement als scheidend hoofdsponsor, gedetailleerd uitgevoerd.’

Welke winnende Esprix-case uit voorgaande jaren spreekt u het meest aan?
‘”Begin je eigen winkeltje. Gewoon bij Albert Heijn.” Als vader van twee ervaar je de impact als geen ander. Complimenten aan Albert Heijn ook voor de kwalitatieve invulling, want in tegenstelling tot veel andere acties zijn de vergaarde winkelitems nog duurzaam ook. Er wordt nog steeds nagenoeg dagelijks mee gespeeld door mijn dochter.’

Esprix 2024: 32 bekroningen voor 25 unieke cases!
"Effectiviteit is voor eenieder verschillend."
"De perfecte voedingsbodem voor lef."
"Het gaat altijd om impact maken"
"Denk in positieve alternatieve scenario's"
"Alleen employer branding op iemand afsturen is niet genoeg."
"Drie essentiële tips om inzenders een handje te helpen"
Darre van Dijk over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Mijn wens? Cases die inspelen op de Zeitgeist!"
Johan Kramer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"‘Bijzonder knap gedaan’ binnen een uitdagend budget moet de outtake zijn."
Aad Kuijper over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
"Goed dat de termijn is aangepast naar minimaal 3 jaar."
"Strategisch en creatief was er veel mooi werk in 2023"
"2 januari weer open voor succesvolle creatieve cases"
"Esprix 2023: Kruidvat & Staatsloterij grote winnaars!"
"Creatief én effectief jaloersmakend outstanding werk, is wat een Esprix een Esprix maakt"
"Esprix 2023: 32 bekroningen voor 26 cases!"
Lode Schaeffer over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
Diederick Hillenius over zijn favoriete Esprix winnaar aller tijden
David Snellenberg over zijn favoriete Esprix Winnaar aller tijden
"Hoe kunnen we met minimale middelen de boodschap maximaal exploiteren?"
"Business for Good is niet alleen voor een selecte groep."
Polderen en risico’s mijden is dodelijk voor jaloersmakend werk.
"Bekroon jouw 2022. Alleen daarom al zou je een case moeten schrijven!"
"Ik wil recruitingcampagnes jureren tijdens de Esprix."
“Iedere creatieve case gebaseerd op een abonnementsmodel zal eigenlijk in moeten sturen”.
"In deze categorie worden geen campagnes beoordeeld, maar creatieve businessideeën."
"De holy grail is dat je een strategie ontwikkelt die jarenlang richting en energie geeft."
"13 categorieën & 13 voorzitters. De nieuwe hoofdjury"
"Esprix gaat nu ook langlopende campagnes bekronen."
“Esprix zoekt creatieve ideeën die jaloersmakend goed werken"
Hak en Apenkooi Events grote winnaars bij de Esprix Awards.
“Het helpt als de case eerlijk en met liefde is geschreven”
“Om je kop boven het maaiveld uit te steken is een beetje lef nodig."
"Ik hoop op inzendingen die meer inspelen op de veranderende situatie waarin we zitten."
“De kracht van de Esprix? Verschil van inzicht. In de meest letterlijke betekenis”
"Jury kent 28 nominaties toe!"
"Advies & informatie winnen het van aangedikte verkoopverhalen"
"2021 het jaar hoe merken zich hebben gedragen in aanblijvende onzekerheid"
“Business for good en good for business kunnen hand in hand gaan - sterker nog moeten gaan”
"De wereld heeft meer behoefte aan creativiteit dan ooit!"
4 Januari geopend voor inzenden. Voor nu: "Fijne feestdagen!"
Zeeman grote winnaar Esprix 2021
“Ik vind het altijd heerlijk om de creativiteit te vieren.”
"Jury kent in 2021 zevenendertig nominaties toe!"
'Met je handen op je rug moet je nog creatiever denken.'
"Oude wijn in nieuwe zakken is killing in Consumer Services"
'Ik kijk vooral naar wat er wél gebeurt en wat we daarvan leren.'
"Dank aan alle inzenders en juryleden"
‘Creativiteit zonder resultaat is geen campagne, dat is kunst.’
'We hechten veel waarde aan onze rol als curator'
'Het gaat er om wát je als merk te vertellen hebt.'
'De 'trucjes' komen er niet doorheen.'
'De échte creatieve pareltjes.'
de enige award waar creativiteit en resultaat juist gewogen wordt: 50/50.
'Zend iets in waar je hart van tekeer gaat.'
Wij geven niet voor niets als criteria mee ‘jaloersmakend werk’. Dat zijn cases die veel teweegbrengen.
Aftermovie gemaakt door onze Esprix juryvoorzitters
Esprix 2020: Een Grand Esprix voor Sire en Goud voor Interpolis
Stuk voor stuk campagnes die laten zien dat creatieve ideeën resultaat opleveren.
Persoonlijke uitreiking op 4 juni bij 14 bureaus door onze 14 juryvoorzitters
Esprix 2019: Goud voor ABN AMRO, Bavaria, Jumbo en Samsung
'Creativiteit an sich is niet relevant'
Van denken naar doen, dat is en blijft ons heilige doel.
Een nieuwe invalshoek, een ander beeld, prikkelende boodschap
Creativiteit verandert een abstract plan in een idee waar mensen warm voor lopen.
Esprix 2019: Esprixjury kent 29 nominaties toe
Het hoeft helemaal niet duur te zijn, net als goed design, maar wél origineel.
Creativiteit gaat over het vermogen om iets nieuws te scheppen
Ons werk moet iets doen.
esprix brengt creativiteit, data en technologie bij elkaar
Combinatie effectiviteit/creativiteit staat voorop
'nieuwe' esprix positioneert zich tussen effies en lampen
lange termijn succes gaat in dit vak over de optelsom van merkervaringen
‘2018 wordt het jaar van de conversie op mobiel’
‘Insourcing komt echt op stoom, afdelingen marketing doen steeds meer zelf’
‘Merken gaan dit jaar meer sorry zeggen als er iets mis is gegaan’
‘Merken moeten hun maatschappelijke relevantie beter durven invullen’
‘Senior merkmakers mogen in 2018 weer aanschuiven op de werkvloer’

Esprixjury kent 34 nominaties toe
Innovatie be
Esprixjury 2017 is compleet
Innovatie zit Heineken in het bloed
innovatie vraagt om stevig debat
Oud-jurylid helpt Esprix-inzenders
Innovatie zit in het hart van ons vak
Nieuw: categorie Innovation & transformation
Uitreiking 2016
Esprix winnaars 2016
31 nominaties Esprix 2016
Dick Buschman in bestuur Esprix
Uitreiking 2015
Ongekende stijging aantal inzendingen
Grote namen in Esprixjury 2015
Kick off Esprix 2015
Esprix winnaars 2014
Uitreiking 2014
Esprix-interview Hans Koeleman
Esprix-interview Henriette van Swinderen
Het beste werk van 2013 bekend
Esprix-interview Carin van Berkel
Drie nieuwe Esprix-categorie
Esprix-interview Oscar Diele
Esprix-interview Jacqueline Smit
Esprix-interview Pieter Plaisier
Esprix-interview Dick van der Lecq
Esprix-interview Roel Welsing
Esprix-interview Mireille Spapens
Jacqueline Smit voorzitter Esprixjury
Esprix winnaars 2013
Uitreiking 2013
chevron-left
chevron-right